یونولیت یکی از فرآورده های صنایع پتروشیمی است. یونولیت ماده ای سفید رنگ و عایق رطوبت و صدا و است. آسمونی در این مقاله به معرفی یونولیت، کاربردهای یونولیت، ماده یونولیت و ویژگی های یونولیت می پردازد. دعوت می کنیم تا پایان همراهمان باشید.

یونولیت (Styrofoam) در ایران بنام پلاستوفوم، یونولیت و آکاسیف شناخته می‌شود که نام اصلی آن پلی‌استیرن انبساطی (Expanded Polystyrene) یا EPS است. در بسیاری از کشورهای آمریکا شمالی این محصول با نام استایروفوم (Styrofoam) شناخته می‌شود

.یونولیت ماده ای سبک و متخلخل و معمولاً سفید که در بسته بندی و عایق کاری کاربرد دارد در بعضی مواقع به آن فیبر سفید نیز می گویند. اما در حقیقت یونولیت نوعی پلیمر سفید رنگ و عایق رطوبت و صدا و دما است که از فرایندهای پتروشیمی تهیه می‌شود. پلی استیرن در سال ۱۸۳۹ توسط ادوارد سیمون کشف گردید. و در سال ۱۹۵۹ بوسیله کمپانی کوپر پلی استایرن انبساطی تولید گردید.

از این ماده برای عایق‌سازی ، ساخت وسایل نیازمند عایق حرارتی و بسته‌بندی ابزار حساس الکتریکی، الکترونیکی و مکانیکی، ساخت یخدان جهت حمل دارو_ فرآورده های خونی، حمل محصولات دریایی(ماهی و میگو) استفاده می‌شود.

http://cdn.asemooni.com/2017/11/d9bad9b416960f4dc5c88e56f380b0b2.jpg

کاربردهای یونولیت

از یونولیت در سردخانه‌ها،شرکت های شیلات(با عنوان یخدان) برای حمل فرآورده های شیلاتی مانند ماهی و میگو استودیوهای صدا برداری و ایزولاسیون صدا در فضاهای دارای آلودگی‌های بالای صوتی و همچنین ساخت ماکت، تابلوهای تبلیغاتی موقت و دکوراسیون‌ها استفاده می‌شود از استایروفوم در صنعت ساختمان در اندازه های مختلف و استاندارد به عنوان بلوک های سقفی استفاده می شود.

ماده اولیه یونولیت

ماده اولیه یونولیت استایرن است و در پتروشیمی بدست می‌آید. پلی‌استایرن یا حرف اختصاری EPS ماده اولیه می‌باشد.

عایق بودن یونولیت

یونولیت عایق خوبی برای صدا و گرما است:

·        یونولیت معمولی به ضخامت ۱۰ سانتی‌متر در برابر صدا ۴۲ دسی‌بل عایق است .

·        یونولیت معمولی به ضخامت ۱۰ سانتی‌متر در برابر انتقال گرما حدود ۳۵٪ عایق حرارتی است.

بازیافت یونولیت

تاکنون عملاً امکان بازیافت یونولیت وجود نداشته است. چون پلی استایرن بازیافت شده به صورت بالقوه آلوده است. اما Ashton Cofer، یک مخترع جوان، موفق به تبدیل یونولیت به محصولی مفید شده است. او توانست یونولیت را به کربن فعال تبدیل کند که در بسیاری از فیلترهای آب امروزی استفاده می‌شود.