مهم ترین کشفیات تاریخی



important-discovery-history1 (13)

باستان شناسان در طول دوره های متفاوت کشفیات زیادی داشته اند از فسیل های دایناسورها گرفته تا وسایل های زندگی قدیمی مانند ظرف و کوزه. اما تعدادی از این کشفیات از اهمیت های بیشتری برخوردار هستند و در تاریخ بیشتر جلوه پیدا کرده اند.

سربازان تراکوتا:

در سال ۱۹۴۷ کشاورزی به نام یانگ که در حال جستجو برای پیدا کردن آب بود به گنجینه ای از سربازان تراکوتا دست پیدا کرد. این ارتش توسط ۷۰۰ هزار نفر ایجاد و در مقابل مقبره کین شای، پادشاهی که چین را به یک سرزمین یکپارچه تبدیل کرد، قرار دارد.
این سربازان برای محافظت از این پادشاه در دنیای پس از مرگ ایجاد شده بودند. نکته قابل توجه منحصر به فرد بودن هر یک از مجسمه ها میباشد. هزاران عدد از این مجسمه ها کشف شدند و احتمال میرود که همه آن ها به وسیله های دفاعی آن زمان مجهز بوده اند که البته بعد از مرگ پادشاه دزدیده شده اند.

دلیل اهمیت:

پیدا شدن سربازان تراکوتا دریچه ای بود برای باستان شناسان چینی تا بیشتر این پادشاه خود را بشناسند. همچنین بعد از بررسی های دقیق این سربازان، آن ها تواستند نحوه آرایش گرفتن سربازان و حتی از بقایای وسیله های باقی مانده مانند شمشیر های برنزی و یا خنجرها و تیروکمان ها موادی که در آن زمان از آن ها استفاده میشد را تشخیص دهند.


important-discovery-history1 (2)

important-discovery-history1 (4)

کتابخانه سلطنتی آشوری ها

کتابخانه سلطنتی آشوری ها در اواسط قرن ۱۹ و توسط آستون هنری در منطقه نینوا یا عراق امروزی کشف شد. این کتابخانه حاوی ۲۵ هزار کتیبه ی سنگی که خود مجموعه ای بی نظیر میباشد بود.
آشوربانیپال، یکی از بزرگترین پادشاهان قوم آشور این کتابخانه را ایجاد کرد و حتی در زمان خود نیز با داشتن ۱۲۰۰ نوشته یکی از بزرگترین مجموعه ها را در اختیار داشته است که به مرور زمان به آن ها افزوده است. این نوشته ها در مورد مطالب متفاوت مانند:مسائل نظامی، درمانی، دینی بوده اند.

دلیل اهمیت:

این کتابخانه سالها بدون اینکه دست بیگانگان به آن برسد در زیر خاک مدفون بوده است و گنجینه ای بسیار کامل از قوانین و اطلاعات آن زمان را در اختیار باستان شناسان قرار داد. همچنین یکی از مهمترین نوشته های این کتابخانه کتاب گیلگمش بوده است.

important-discovery-history1 (12)

important-discovery-history1 (5)

مقبره توتان آخ آمون

مقبره توتان آخ آمون در سال ۱۹۲۲ و توسط مصرشناسی به نام هاوارد کارتر در دره خدایان مصر کشف شد. این مقبره به عنوان یکی از کامل ترین مقبره ها از نظر گنجینه ها و کتیبه ها شناخته میشود.
احتمالاتی نیز پیرامون اینکه این مقبره برای فرد دیگری ساخته شده بوده است وجود دارد زیرا توت در سنین جوانی درگذشت. هاوارد از سال ۱۹۰۲ و در پی یکسری کشفیات که در این منطقه وجود داشت به این مکان پا گذاشت.

دلیل اهمیت:

این مقبره نه به خاطر اینکه بزرگ بود(در حالی که یکی از مقبره های کوچک در دره خدایان بود)همچنین نه به علت اینکه او پادشاهی عظیم بود بلکه به خاطر دست نخورده بودنش بسیار مهم است. این مقبره باعث شد تا پیشرفت های زیادی در راستای اینکه پادشاهان مصری چه تفکراتی برای زندگی پس از مرگ خود داشتن ایجاد شود.
همچنین مجموعه ای بی نظیر از اجناس باستانی را برای مصریان به همراه داشت.

important-discovery-history1 (14)

important-discovery-history1 (6)

شهر پامپی:

پامپی شهری باستانی در ایتالیا است که در قرن ۶ قبل از میلاد مردم به آن مهاجرت و زندگی خود را آغاز کردند. چیزی که این شهر را بسیار مهم میکند مکان هایی که در آن موجود بوده و فرهنگ مردم آن است که تقریبا مردم پیشرفته ای بوده اند.
این شهر حتی دارای آمفی تئاتر نیز بوده است. در سال ۶۳ بعد از میلاد در این شهر زلزله ای بسیار سخت آمده و چند سال بعد نیز کوه آتشفشانی که در نزدیکی آن قرار داشته است فوران کرده و تمام شهر را با خاکستر پر میکند.این شهر که در حدود ۲۰ هزار نفر جمعیت داشته است به زیر خاکسترها رفته و دفن میشوند.
ابتدا در سال ۱۵۹۹ دومینیکو فونتانا این مکان را کشف میکند اما نمیتواند مدارک لازم را به طور کامل جمع کند و سپس در سال ۱۷۴۸ این مکان دوباره و ایندفعه توسط یک اسپانیایی کشف میشود.

دلیل اهمیت:

این شهر توانست پنجره ای عظیم به روی زندگی روم باستان باز نماید و همینطور زندگی و شغل مردم آن زمان باز کند. همینطور مدارکی در مورد زندگی مردم ان زمان وجود دارد زیرا که خاکسترها به خوبی از همه چیز محافظت کرده اند.

important-discovery-history1 (8)

important-discovery-history1 (15)

غار لاسکایوس:

این غار در منطه جنوب غرب فرانسه قرار دارد و به خاطر وجود نقاشی های دوره پارینه سنگی بسیار معروف می باشد.
این غار توسط ۴ نوجوان کنجکاو و در سال ۱۹۴۰ کشف شد. در این غار بیش از دو هزار نقاشی از انسان ها، حیوانات و همینطور وسایل زندگی آن زمان وجود دارد.
حیواناتی مانند گوزن، گاو، تعدادی از پرندگان و خرس و کرگدن بر روی دیوار این غار وجود دارد. در سال ۱۹۴۸ این غار برای بازدید عموم گشایش یافت اما به علت اینکه مردم به آن اسیب رساندند بسته و دوباره در ۲۰ سال بعد باز شد. امروزه این مکان به خاطر آلودگی در معرض خطر می باشد.

دلیل اهمیت:

این غار بزرگترین نیست اما بهترین نمونه از این نقاشی ها می باشد. با توجه به آن باستان شناسان توانستند گونه های حیوانی آن زمان و همچنین نوع زندگی مردم را درک کنند. در بعضی از نقاشی ها هنری به کا رفته است که بعدها در قرن ۱۵ از آن به عنوان شیوه نوین نقاشی یاد شد.

important-discovery-history1 (7)

important-discovery-history1 (11)

کوه بیستون:

کوه بیستون در سال ۱۵۹۸ توسط یک مقام انگلیسی و در طی سفری که به ایران داشت کشف شد. در این کوه کتیبه های زیادی از زمان کوروش به یادگار مانده است. در این کتیبه اوج شکوه و قدرت ایران در زمان کوروش و داریوش نمایان است و تعدادی از وقایع آن زمان نیز در آن به چشم میخورد. در این کوه نوشته ها به سه زبان فارسی باستان، بابلی، ایلامی وجود دارد.

دلیل اهمیت:

این کوه نه تنها به خاطر اینکه ذهنت های داریوش و همینطور عظمت و شکوه ایران را به نمایش میگذارد بلکه باعث شد تا باستان شناسان با گنجینه ای از کتیبه های خط میخی نیز آشنا شوند و بتوانند با استفاده از آن ها به بسیاری از دانسته های گذشته در مورد زندگی مردم در مناطق مختلف نیز دست پیدا کنند.

important-discovery-history1

important-discovery-history1 (3)