معرفی کشور عربستان سعودی

اطلاعات کلی :

اسم کشور : عربستان سعودی

پایتخت : ریاض (الریاض) – پایتخت سلطنتی –, جده – پایتخت اداری

جمعیت : 25,795,938 نفر (July 2004 est.)

زبان رسمی : عربی (رسمی)

واحد پول : ریال سعودی

جغرافیای عربستان :

بیش از 95% مساحت این کشور بیابانی است ، از جمله صحرای ربع الخالی که بزرگترین زمین پوشیده از شن در جهان است . انتهای فلات عربی در غرب شیب تندی است که بر فراز جلگه در ساحل دریای سرخ قرار دارد .  رودهای مهم : هیچ رودی که پیوسته در جریان باشد وجود ندارد . بلندترین نقطه : جبل رزیخ ، 3658 متر . آب و هوا : این کشور بسیار گرم است و دما تا 54 درجه‌ی سانتیگراد می رسد . میانگین بارندگی 100 میلی متر است ، ولی در بسیاری از مناطق این میزان بسیار کمتر است و امکان دارد که طی سالها بارانی نبارد .

introduction-of-saudi-arabia-country(2)

تاریخ معاصر عربستان :

در قرن بیستم وهابیون – یک فرقه‌ی اسلام سنی – بخش اعظم عربستان را تحت حکومت ابن سعود (1882 تا 1953) متحد ساختند . در 1902 ابن سعود ریاض را تصرف کرد و در 1906 رقبای خود را برای کنترل مرکز عربستان (نجد) شکست داد . بین 1912 تا 1927 وی شرق جنوب غرب (عسیر) و حجاز (منطقه‌ی پیرامون مکه) را نیز ضمیمه کرد . در 1932 این سرزمینها به پادشاهی عربستان سعودی تبدیل شد. هر چند این کشور طرفدار غرب بوده است ، ولی پس از جنگ 1973 اعراب و اسرائیل ، عربستان سعودی با کاهش تولید نفت بر امریکا فشار آورد تا اسرائیل را به عقب نشینی از سرزمینهای اشغالی وادارد . عربستان سعودی از مشکلات ناشی از بنیادگرایی مذهبی و رقابت بین اسلام سنی و شیعه مصون نبوده است . در 1980 عربستان سعودی خود را موظف به حمایت از عراق در جنگ آن کشور با ایران شیعه دانست . عربستان سعودی متأثر از انقلاب ایران و جنگ خلیج فارس ، پیمان دفاعی « شورای همکاری خلیج فارس» ، را با امارت نشینهای همسایه اش تشکیل داد . این کشور به دنبال تهاجم عراق به کویت (اوت 1990) مورد تهدید قرار گرفت ، و در ائتلاف بر ضد صدام حسین در جنگ دوم خلیج فارس (1991) نقش عمده ای ایفاء کرد .

اقتصاد عربستان :

تولید ناخالص داخلی در این کشور 6/564 میلیارد دلار است. شش میلیون و ۵۶۳ هزار نفر نیروی کار این کشور را تشکیل می‌دهند.

نرخ بیکاری در این کشور ۱۳ درصد است. البته این آمار تنها شامل مردان است و زنان در این آمارگیری‌ها لحاظ نشده‌اند. در سال ۲۰۰۷ نرخ تورم در این کشور 1/4درصد بود.

عربستان از بزرگترین صادرکنندگان نفت و گاز جهان است. این کشور در سال ۲۰۰۷ به طور میانگین روزانه ۱۱ میلیون بشکه نفت تولید کرد که نزدیک به ۹ میلیون بشکه از آن را صادر می‌کرد.

محصولات صادراتی این کشور شامل نفت و محصولات پتروشیمی است که به کشورهای آمریکا (8/16 درصد)، ژاپن (1/16درصد)، کره جنوبی (3/10 درصد)، چین (8/7 درصد) و تایوان (8/4 درصد) صادر می‌کند.

محصولات وارداتی این کشور شامل ماشین‌آلات و تجهیزات، مواد غذایی، مواد شیمیایی، وسایل نقلیه موتوری و منسوجات است که از کشورهای آمریکا (6/12 درصد)، چین (3/9 درصد)، آلمان (8/8درصد)، ژاپن (1/8 درصد)، ایتالیا (1/5درصد)، انگلیس (5/4 درصد) و کره جنوبی (1/4 درصد) وارد می‌شود.

introduction-of-saudi-arabia-country(4)

سیاست عربستان :

حکومت کشور عربستان پادشاهی است. در این کشور مجلس قانونگذاری وجود نداشته و هیئت وزیران انتصابی که عمدتا ازمیان شاهزادگان انتخاب می‌شوند نوعی واحد قانونگذاری را تشکیل می‌دهند.شخص پادشاه، خود، نخست وزیر، فرمانده کل نیروهای مسلح، رئیس شورای عالی دانشگاه‌ها، رئیس شورای عالی نفت و رئیس دانشگاه اسلامی مدینه منوره است.

کشور عربستان از قسمت‌هایی متشکل شده که هر قسمت زیر نظر یک «امیر» اداره شده و این «امرا» هستند که پاسخگوی پادشاه کشورند. پادشاه رئیس رسمی کشور است که مسئولیت خود را به کمک شورای وزیران به انجام می‌رساند.

در سیستم جدید حکومتی کشور، مجلسی تحت عنوان «مجلس الشورای» متشکل از 60 عضو وجود دارد. هر «امیر» نیز از شورای مشاوره 10 نفره برخوردار است که در اتخاذ تصمیمات یاریش می‌کنند.

مردم عربستان :

جمعیت این کشور حدود ۲۸ میلیون و ۱۶۱ هزار نفر با میانگین سنی5/21 سال است. امید به زندگی در این کشور برای زنان ۷۸ و برای مردان ۷۴ سال است.

۹۰ درصد از مردم این کشور عرب هستند.

دین رسمی این کشور اسلام است و ۱۰۰ درصد مردم آن را مسلمانان تشکیل می‌دهند. زبان رسمی عربستان عربی است.

 

introduction-of-saudi-arabia-country

introduction-of-saudi-arabia-country(1)