الکساندر گراهام بل (1922-1847) دانشمند و مخترع آمریکایی متولد کشور اسکاتلند بود. بیشترین شهرت او به خاطر پیشگام بودنش در اختراع تلفن است.

الکساندر گراهام بل در سه مارس 1847 در ادینبورگ اسکاتلند متولد شد. او در این شهر و در شهر لندن تحصیل کرد. پدر و پدربزرگش هر دو در تحصیل او نقش بزرگی داشتند. بل در 16 سالگی شروع به تحقیق درباره مکانیسم (فرایند) سخن گفتن کرد. در سال 1870 بل با خانواده اش به کانادا مهاجرت کرد. در سال بعد هم برای تدریس به آمریکا رفت. در آنجا بل پیشگام ایجاد سیستمی به نام "گفتار قابل مشاهده" شد که اولین بار به وسیله پدرش برای آموزش بچه های کرولال به کار گرفته شده بود. در سال 1872 بل در بوستون مدرسه ای برای تعلیم معلمان کر ایجاد کرد. این مدرسه بعداً بخشی از دانشگاه بوستون شد. بل در سال 1873 در دانشگاه بوستون به عنوان پرفسور فیزیولوژی آوایی (صوتی) مشغول به کار شد. بل در سال 1882 شهروند آمریکا شد.

اختراع تلفن

بل در سال 1875 با ارایه ایده انتقال و پخش گفتار با یک فرستنده ساده که می تواند الکتریسیته را به صدا تبدیل کند، توجهات را به سوی خودش جلب کرد. بعد از آن کسانی در همان خطوط حرکت کردند که یکی از آنها "آنتونیو میوکی" Antonio Meucci با ملیت ایتالیایی-آمریکایی بود. این فعالیت ها موجب ایجاد بحث هایی در این باره شد که در نهایت چه کسی را باید مخترع تلفن دانست.

به هرصورت در هفت مارس سال 1876 بل حق امتیاز را برای اختراع تلفن گرفت و آن را به سرعت گسترش داد. در سال 1877 شرکت بل ایجاد شد که یک سوم سهام آن نیز متعلق به خود بل بود و او را به مردی ثروتمند تبدیل کرد.

در سال 1889 بل "جایزه ولتای فرانسه" را برای اختراعش گرفت و با پول این جایزه آزمایشگاه ولتا را در واشنگتن تأسیس کرد. او در این آزمایشگاه به تحقیق در زمینه ارتباطات، پزشکی، تکنیک ها برای آموزش سخن گفتن به کرها از جمله کار با هلن کلر پرداخت. در سال 1885 او مالک زمینی در نوااسکوتیا شد و در این زمین خانه ای تابستانی ایجاد کرد. در این جا بل به آزمایشاتش به ویژه در زمینه هوانوردی ادامه داد.

در سال 1888 بل یکی از اعضای پایه گذار "جامعه جغرافی ملی" شد و از سال 1896 تا 1904 به عنوان رییس در آن خدمت کرد. او همچنین به ایجاد نشریه آن کمک کرد.

الکساندر گراهام بل در دوم آگوست سال 1922 در خانه اش در نوااسکوتیا درگذشت.