تابستان فصل دوم از چهار فصل سال در گاهشماری خورشیدی است و به موسم گرما گفته می‌شود. فصل تابستان به دلیل هوای گرم، اثرات زیادی بر بدن دارد. در این مقاله ویژگی های فصل تابستان را برای شما عزیزان بیان می کند.

فصل تابستان برای نیمکره شمالی زمین، از اول تیرماه شروع شده و تا پایان شهریورماه (۳۱ شهریور) ادامه پیدا می‌کند؛ و شامل سه ماه تیر، مرداد و شهریور است. درحالیکه همین دوره زمانی برای نیمکره جنوبی زمستان است؛ و تابستان نیمکره جنوبی متقابلاً هنگامی است که در نیمکره شمالی زمستان است.summer 1 ویژگی های فصل تابستان

این فصل پس از بهار و پیش از پاییز قرار گرفته و فصل گرما و میوه است.

پس از اتمام تابستان، شروع رسمی سال تحصیلی می‌باشد.

ویژگی‌های فصل تابستان و اثرات آن بر بدن

سید جواد علوی درباره ویژگی‌های فصل تابستان و اثرات آن بر بدن, اظهار داشت: مزاج تابستان،گرم و خشک در نظر گرفته می‌شود و خلط صفرا در این فصل افزایش پیدا می‌کند.

به‌گفته وی از ویژگی‌های فصل تابستان می‌توان به تحلیل رفتن مواد رقیق و حبس شدن مواد غلیظ در بدن, همه اخلاط به‌ویژه خلط صفرا، برانگیخته می‌شوند و به جوشش در می‌آیند و تولید صفرا نیز نسبت به دیگر فصول سال، افزایش می‌یابد, اشاره کرد.

این کارشناس طب سنتی ادامه داد: از ویژگی‌های فصل تابستان گرم و سرخ شدن رنگ پوست است همچنین قوه هاضمه و دستگاه گوارش دچار سستی و ضعف می‌شوند.

علوی گفت:گرمی قلب, افزایش عطش, کاهش شدید رطوبات اصلی بدن, کاهش اشتها, عود بیماری‌های قبلی فرد, بروز درد و کندی حواس, سنگینی سر, خواب‌آلودگی, افزایش خونروش از بینی و رحم, اسهال خونی, احتمال ابتلا به درد چشم, فساد خون و احتباس قاعدگی (عقب افتادن قاعدگی) از ویژگی‌های فصل تابستان است.summer 2 ویژگی های فصل تابستان

خواص میوه‌های تابستانی

وی افزود: انجیر تقویت سیستم عصبی، آرامش فکری، تقویت کلیه، بهبود هضم، ضداسهال، ضداسپاسم و ملین, گلابی دارای فیبر، ضدکولیک، مؤثر در کاهش وزن، دیابت و هضم، سم‌زدایی از کبد و کاهنده کلسترول, انگور کاهش ریسک بیماری‌های قلبی، ضد تصلب شرایین، سرشار از ویتامین و محافظت از کبد است.

این کارشناس طب سنتی خاطرنشان کرد: توت در رفع سرماخوردگی و تب، تقویت خون در کم‌خونی، جلوگیری از خاکستری شدن مو، ملین و مفید در بیماران دیابتی, آلبالو تقویت کننده قلب، دم گل آن مدر و دفع سنگ کلیه (سنگ‌های کوچکتر از 5 میلی‌متر) است.