20 واقعیت در مورد NASA


1- ناسا برنامه ای برای پرورش گیاهان در ماه دارد. اگر این آزمایش با موفقیت همراه باشد، این اولین بار خواهد بود که انسان حیات را به یک جرم سماوی می فرستد.

2- مخترع تفنگ آب پاش سوپر سوکر یکی از دانشمندان ناسا بود که در توسعه ی بمب افکن Stealth و مأموریت گالیله در سیاره ی مشتری هم با این سازمان همکاری داشت. لونی جی. جانسون، این مهندس و مخترع آفریقایی-آمریکایی که برای ناسا کار می کرد، یکی از محبوب ترین اسباب بازی ها را تولید کرد. آیا بازی با تفنگ های آب پاش برای شما هم جذاب بود؟

3- ناسا مأموران ویژه ای برای خود دارد که مسلح هستند، اجازه دستگیری دارند و می تواند حکم بازرسی را اجرا کند. این مأموران ویژه در گیلینکو، واقع در ایالت جرجیا تعلیم می بینند.

4- یک خودکار معمولی به دلیل تأثیر نیروی جاذبه روی جوهر آن به طور عادی در فضا قابل استفاده نیست. داستانی در مورد هزینه های میلیون دلاری ناسا برای طراحی و ساخت خودکاری وجود دارد که بتواند در فضا بنویسد، در حالی که روس ها با فکری ساده تر مداد را جایگزین این فناوری کردند که نیازی به جوهر نداشته باشد. اگر شما هم این داستان را باور کرده اید باید بگوییم که حقیقت ندارد.

5- ناسا در حال توسعه ی موتور جدیدی است که می تواند طول مأموریت مریخ را به چند روز کاهش دهد. زندگی کردن در فضای خارج از جو کره ی زمین برای مدت زمان طولانی به معنی قرار گرفتن در معرض تشعشعات عمیق و دیگر مشکلات روانی برای انسان است.

6- تلسکوپ فضایی Webb ناسا در سال 2018 پرتاب خواهد شد و بیش تر از 1,000,000 مایل از زمین دورتر خواهد رفت. علم کاوش در فضا با استفاده از این تلسکوپ گام انقلابی دیگری را طی خواهد کرد، با این حال این تلسکوپ فضایی هزینه ها را به میزان قابل توجهی افزایش خواهد داد.

7- متخصصان ناسا ادعا دارند که طی 20 سال آینده به این سؤال پاسخ خواهند داد که آیا حیات دیگری در کهکشان های دیگر وجود دارد یا ما در این جهان تنها هستیم. بر اساس اعلام ناسا در 100 میلیون جهان کهکشان راه شیری ممکن است یک حیات هوشمند وجود داشته باشد.

8- ناسا به طور تصادفی زمان فرود روی ماه را ضبط کرد. با این حال هیچ نسخه ی ضبط شده اصلی شناخته شده ای از این رویداد وجود ندارد. ناسا ادعا می کند که نوار ضبط شده ی آپولو یازده که فرود روی ماه در سال 1969 را اثبات می کرد، پاک شده است. مواردی از این دست و این که هیچ یک از فضانوردان آپولو هرگز به طور صریح ادعا نکردند که مأموریت فرود روی ماه را با موفقیت پشت سر گذاشتند باعث زیر سؤال رفتن این ادعای بزرگ می شود. نظر شما درباره ی این موضوع چیست؟

9- بر اساس اعلام ناسا یک خواب عالی نباید بیش تر از 26 دقیقه طول بکشد. به هر حال بعد از نیم ساعت فضانوردان دچار ضعف و بیحالی و گیجی خواهند شد.

10- ناسا برای خود یک ایستگاه رادیویی دارد که تنها پخش یک قطعه موسیقی راک را مرتباً تکرار می کند.

11- ناسا سیاره ای را پیدا کرده است که در آن آب وجود دارد و 40 سال نوری با زمین فاصله دارد. این سیاره ممکن است دارای مواد عجیب و غریبی مثل "یخ داغ" و "آب ابرشاره" باشد. این سیاره فراخورشیدی کشف شده که از زمین بزرگ تر و از اورانوس کوچک تر است، یک اتمسفر ضخیم و پر بخار دارد. نظر شما چیست؟ آیا در آینده ساکنان زمین می توانند برای برطرف کردن مشکل کمبود آب، از سیارات دیگر آب منتقل کنند یا تنها راه حل صرفه جویی در مصرف منابع آب محدود کره ی زمین و درست مصرف کردن آن ها است؟

12- یک بار یک نوجوان پانزده ساله ناسا را هک کرد و باعث شد کامپیوترهای آن ها به مدت 21 روز خاموش بماند. این فرد بعدها پنتاگون را هم هک کرد. این فرد که خود را " c0mrade" می نامد اولین هکر جوانی بود که به دلیل جرایم رایانه ای به زندان رفت.

13- ناسا از واقعیت مجازی استفاده خواهد کرد تا به فضانوردان دور از خانه خدمات روان درمانی ارائه دهد. مراقبت از سلامت روان فضانوردانی که در شرایط جوی فضا نیاز به آرامش روانی بیش تری نسبت به افراد روی زمین دارند، از اولویت های ناسا است.

14- ناسا قصد دارد طی صد سال آینده مسافرت بین سیاره ای را امکان پذیر کند. شاید پروژه یی که متخصصان ناسا در حال کار روی آن هستند همان چیزی باشد که بتواند این رویای سفر فضایی را به واقعیت تبدیل کند. اگر چنین امکانی فراهم شود، شما کدام مقصد را انتخاب خواهید کرد؟ نظرتان در مورد قیمت بلیط های سفر با فضاپیما چیست؟

15- ناسا در جستجوی دروازه ها است. اگر آن ها موفق به پیدا کردن موردی شوند می توانند برای اهداف حمل و نقل از آن استفاده کنند.

16- برنامه نویسی که مشغول به کار در ناسا بود، شهادت داد که دستگاه های رأی گیری به کمک نرم افزاری که او در توسعه ی آن نقش داشته است، قابل دستکاری است. او اقرار می کند که پیشنهاد رشوه ای را برای تغییر در تعداد آرای انتخابات دریافت کرده است.

17- ناسا یک تیم مسلح واکنش در مواقع اضطراری دارد. این تیم دائماً پنج مأمور و یک رهبر را در حالت آماده باش در اختیار دارد.

18- در سال 1999 ناسا 655 میلیون را برای پروژه ای به هدر داد تنها به این دلیل که یک تیم از معیار متریک و تیم دیگر آن از واحدهای معیار انگلیسی استفاده می کردند. گاهی تنها یک خطا می تواند میلیون ها دلار پول را به باد دهد! در این اتفاق هم واحدهای غیر یکسان جلوی انتقال داده های ناوبری بین فضاپیمای مریخ پیما و تیم پرواز ناسا در پاسادنای کالیفرنیا را می گرفت.

19- ناسا اغلب فیلم هالیوودی "آرماگدون" را به عنوان بخشی از برنامه ی آموزشی مدیریت خود نمایش می دهد. آن گاه از تازه واردان خواسته می شود که اشتباهات علمی موجود در فیلم را بگویند. مجموعاً 168 اشتباه وجود دارد. اگر خواستید وارد ناسا شوید حتماً این فیلم را از نگاه یک دانشمند ببینید.

20- فضانوردان آپولو فاقد شرایط لازم برای برخورداری از بیمه ی عمر بودند و ناسا هم آن ها را بیمه نکرد. آن ها درست قبل از پرتاب سفینه دستخطی را از خود به جای گذاشتند با این امید که اگر در در طول مأموریت بمیرند ارزششان بسیار بیش تر خواهد شد.

در پایان هم نیاز به توضیح نیست که دکتر فیروز نادری -زاده ی شهر شیراز- یکی از افراد بسیار تاثیر گذار در سازمان ناسا بوده است که مایه ی افتخار ایران است. نظر شما درباره ی ناسا و نقش ایرانیان در آن چیست؟ اگر شما هم موضوعات جذاب دیگری را در مورد این سازمان فضایی می دانید با سایر کاربران سکان آکادمی به اشتراک بگذارید.