یک‌ سال زندگی در فضا چگونه‌ است؟

فضانوردی که برای تقریبا یک‌ سال از عمرش را به صورت مداوم در فضا زندگی‌کرده‌ است، درباره تغییراتی که نسبت به سفر قبلی‌اش به فضا احساس می‌کند، شگفت‌زده شده‌ است.

براساس گزارش دیسکاوری به نقل از همشهری، اسکات‌کلی در کنفرانس خبری که پس از بازگشتش به زمین برگزار شد گفت ماهیچه‌هایش ضعف دارند، دچار درد مفاصل شده‌است،‌ احساس خستگی دارد و پوست بدنش به شدت حساس شده‌است. کلی می‌گوید تفاوتی که پس از بازگشت از این سفر،‌ نسبت به سفرهای قبلی در خود احساس می‌کند موجب شگفتی او شده‌است.

کلی ۵۲ ساله که ۳۴۰ روز را در مدار زمین زندگی کرده‌است، به صورت ویژه به مشکل پوستی‌اش اشاره می‌کند و می‌گوید: از آنجایی که من برای مدتی بسیار طولانی هیچ‌چیزی را لمس نکرده‌ام و تماس پوستی قابل توجهی با جسمی نداشته‌ام، پوستم به شدت حساس شده‌ است،‌ تاحدی که هنگام نشستن یا خوابیدن یا راه‌رفتن در پوستم احساس سوختگی دارم. کلی و دو فضانورد روس دیگر که یکی از آنها، میخاییل کورنینکو نیز به مدت ۳۴۰ روز به همراه کلی در ایستگاه حضور داشته‌ است، روز سه‌شنبه اول مارس ۲۰۱۶ در قزاقستان به زمین نشستند.

تصویر میخاییل کورنینکو سمت راست و اسکات کلی در چپ

تصویر میخاییل کورنینکو سمت راست و اسکات کلی در چپ

کلی پس از بازگشت به زمین به مرکز فضایی جانسون منتقل شد و آزمایش‌های پزشکی پس از پرواز بلافاصله روی او آغاز شد،‌ آزمایش‌هایی که برای یک سال ادامه خواهند‌ داشت. کلی می‌گوید این‌بار پس از خروج از سایوز احساس بهتری نسبت به قبل داشتم، اما این دو تجربه در برخی نقاط باهم در تقابلند، زیرا میزان ضعف ماهیچه‌ای و خستگی جسمانی‌ام در این سفر بسیار بیشتر از سفر قبلی است، در واقع غیرمنتظره‌ است.

همچنین این فضانورد درحالی به زمین بازگشته‌است که قدش ۵ سانتیمتر بلند‌تر از زمانی است که در حال ترک زمین بود. ناسا می گوید دلیل افزایش قد کلی حضور در محیطی با نیروی جاذبه کم بوده‌است که باعث کشیدگی ستون فقرات او شده‌ است. زمانی که فشار نیروی جاذبه روی بدن انسان نباشد، دیسک‌های میان مهره‌ها منبسط می‌شوند و به این شکل ستون فقرات بلند‌تر از حد عادی‌اش خواهد‌شد. با این‌همه افزایش قد اسکات کلی پدیده‌ای موقتی بوده‌است و قد وی به گفته برادرش مارک کلی که فضانورد بازنشسته ناسا است، در کمتر از دو روز به حالت عادی‌اش بازگشت.

ناسا و شرکایش در ایستگاه فضایی بین‌المللی با هدف هموار‌ ساختن مسیر ماموریت‌های مریخی که ممکن است بیش از دو سال به طول بیانجامد،‌کلی و کورنینکو را برای یک‌ سال به ایستگاه فضایی بین‌المللی فرستادند. در حالت عادی، فضانوردان تنها برای ۶ ماه ساکن ایستگاه هستند. کلی در نشست خبری گفت یک سال برایش در فضا به کندی گذشته‌ است اما اگر هدف والایی مانند سفر به مریخ مطرح باشد،‌ می‌تواند برای یک سال دیگر نیز در ایستگاه بماند. کلی گفت به نظرم می‌آید برای یک عمر آنجا بوده‌ام.

iss044e001198چشم‌انداز روزانه از سیاره زمین باعث شده تا کلی پس از بازگشتش احترام بیشتری برای محیط‌ زیست قائل شود. کلی می‌گوید از آن بالا می‌توان آلودگی شدید و متراکم را در آسیا و دود جنگل‌سوزی‌های کالیفرنیا در تابستان را مشاهده کرد. اما به گفته وی مهم‌ترین نکته‌ای که از دیدن چنین منظره روزانه‌ای به آن پی‌ خواهید برد،‌ شدت نازکی و شکننده بودن اتمسفر زمین است،‌ از این رو دیدن شدت آلودگی روی زمین باعث نگرانی او شده‌آست.

کلی در این نشست گفت: مردم معمولا می‌گویند ما باید زمین را نجات دهیم. حقیقت این است که حال سیاره زمین خوب خواهد‌ بود،‌ این ما هستیم که با مشکل مواجه خواهیم‌شد، من فکر می‌کنم زمین به تدریج بهبود خواهد‌یافت، اما احتمالا دیگر انسانی روی آن وجود نخواهد‌داشت. برای انسان نگهداری از هوایی که تنفس می‌کند و آبی که می‌نوشد حیاتی است. من فکر می‌کنم ما روی این منابع اثر ناخوشایند داریم و در عین حال از توانایی تغییر این روند برخورداریم،‌ اگر تصمیم به تغییر دادنش بگیریم.