کشف یک ابرسیاره ۱۱ برابر مشتری

سیاره‌ای غول‌پیکر، با ابعادی ۱۱ برابر سیاره مشتری تحت عنوان ۶۰۹۶۰۱HD در دورترین مدار شناسایی شده در اطراف یک ستاره کشف شد. دانشمندان و ستاره‌شناسان ناسا بر این باورند که  سیاره جدید در فاصله ای ۶۵۰ برابر مسافت زمین تا خورشید در حال چرخش است. برای مقایسه این فاصله ۲۰ برابر دورتر از مدار نپتون تا خورشید میباشد. تمامی سیاره‌های موجود در منظومه خورشیدی در برابر آن ذره‌ای کوچک به نظر می آیند. کشف چنین جرم عظیم و دورافتاده‌ای سوالاتی جدید را درباره چگونگی شکل‌گیری این سیاره‌ها برانگیخته است.

ونسا بیلی از کارشناسان تیم تحقیقاتی دانشکده نجوم دانشگاه آریزونای امریکا در گفت‌وگو با خبرنگاران محلی اعلام کرد: سیاره جدید دارای ویژگی‌های کاملاً منحصر به فرد و خاصی است. طبق فرضیه‌های موجود ابر سیارات در مسافتی بسیار دورتر از ستاره‌ خودشان در چرخش هستند و از طریق شیوه‌ای مشابه سیستم‌های ستاره‌های دو تایی شکل می‌گیرند. کشف سیاره جدید حقایق نجومی و نظریه‌های کاملاً متفاوتی را به وجود آورده است. ستاره‌شناسان ناسا بر این باورند با آزمایش‌های فراوان به اسرار وجود این سیارات پی ببرند. اغلب نظریه‌های تایید شده درباره نحوه شکل‌گیری و پیدایش سیارات، آنان را به صورت اجرامی کوچک و احاطه شده در گاز و گرد وغبار اطراف ستاره تعریف کرده‌اند.

youngbinary-580x464

تصویری هنری از سیستم ستاره ای دو تایی

به گفته دانشمندان سیاره ۶۰۹۶۰۱HD در حدود ۱۳ میلیون سال سن دارد و بر اثر گرمای موجود از زمان پیدایش خود، در حال درخشش است. از این رو محققان احتمال می‌دهند که شاید سیاره‌های غول‌پیکر به شیوه‌ای مشابه با سیستم‌های ستاره‌ای دوتایی متولد می‌شوند. این سیستم‌ها زمانی متولد می‌شوند که دو توده گازی مشابه به صورت جداگانه متلاشی می‌شوند و ستاره‌هایی را به وجود می‌آورند و این ستاره‌ها به اندازه‌ای به یکدیگر نزدیکند که می‌توانند کشش گرانشی دوجانبه‌ای را به یکدیگر وارد آورده و دو ستاره در مدار یکدیگر قفل می‌شوند. این سیاره توسط محققان  تلسکوپ ماژلان در شیلی کشف و با تلکسوپ فضایی‌هابل تایید شد.