درباره ی سیاره پلوتون بیشتر بدانیم



محل قرارگیری پلوتون در منظومه شمسی

به تازگی ستاره شناسان تصمیم گرفته اند که پلوتون را جزو سیارات در نظر نگیرند و بنابر این آن را سیاره کوتوله به حساب می آورند.

پلوتون تا پیش از این تصمیم دورترین سیاره منظومه شمسی از خورشید در نظر گرفته می شد. پلوتون را نمی توان بدون تلسکوپ دید. ستاره شناسان پلوتونرا با استفاده از علم ریاضیات کشف کردند.

در سال 1996 ستاره شناسان اولین تصاویر با جزییات را از سطح پلوتون منتشر کردند. تصاویر به وسیله تلسکوپ فضایی هابل گرفته شده بود و حدود 12 منطقه تاریک و روشن بزرگ را نشان می داد.

تا قبل از سال 2006 که پلوتون به عنوان سیاره کوتوله طبقه بندی شد، به عنوان کوچک ترین سیاره منظومه شمسی ما در نظر گرفته می شد. پلوتون کوچک تر از سیارات منظومه شمسی ما، بسیاری از ماه ها و حتی ماه زمین است. ما فقط عکس هایی از سطح آن داریم. حتی تلسکوپ فضایی هابل که به دور زمین می گردد فقط می تواند عکس هایی از آن به دست بیاورد. زیرا پلوتون خیلی از ما دور است. هنوز هیچ فضاپیمایی هم به سوی پلوتون فرستاده نشده. در سال 2015 یک فضاپیما به نام "نیوهوریزونز" که در سال 2006 به وسیله ناسا به فضا فرستاده شد، از پلوتون بازدید خواهد کرد.

پلوتون

پلوتون به قدری از زمین دور است که حتی تلسکوپ های قوی هم جزییات کمی را از سطحش آشکار می کنند. تلسکوپ فضایی هابل نورها را جمع کرده تا عکسی از پلوتون به دست آید


نقاط روشن که شامل کلاه های قطبی هم هستند، شاید از نیتروژن یخ زده تشکیل شده باشند. مناطق تاریک ممکن است از متان منجمد شده باشند که در نتیجه تأثیر اشعه ماورای بنفش خورشید از نظر شیمیایی تجزیه شده اند.

 

اندازه

 

مقایسه اندازه زمین و پلوتون

ستاره شناسان به خاطر فاصله زیاد پلوتون تا زمین، خیلی کم درباره اندازه و شرایط سطح آن می دانند. قطر پلوتون حدود 1485 مایل یا 2390 کیلومتر تخمین زده می شود. این میزان یک پنجم قطر زمین است.

 

طول روز و سال روی پلوتون

 

هر روز روی پلوتون 6.39 روز زمینی طول می کشد. هر سال روی پلوتون 247.7 سال زمینی به طول می انجامد. یعنی 247.7 سال زمینی طول می کشد تا پلوتون یک بار دور خورشید بگردد.

 

دمای پلوتون

 

سطح پلوتون یکی از سردترین مکان های منظومه شمسی ما است. ستاره شناسان عقیده دارند دما در سطح پلوتون ممکن است حدود 375- درجه فارنهایت یا 225- درجه سانتی گراد باشد.


 

ترکیب سیاره ای

 

ساختمان پلوتون

پلوتون بیشتر قهوه ای است. به نظر می رسد که پلوتون تا حدودی با گاز متان منجمد شده پوشیده شده باشد و یک جو باریک که بیشتر از متان تشکیل شده داشته باشد. به خاطر تراکم پایین پلوتون، ستاره شناسان فکر می کنند پلوتون اصولاً از یخ تشکیل شده. دانشمندان عقیده دارند هیچ شکلی از حیات نمی تواند در پلوتون وجود داشته باشد.