کروکودیلکروکودیل ها خزندگان بزرگی هستند که در آب شیرین، دریاچه ها، رودها و آب های لب شور (آبی که بیشتر شور است تا شیرین ولی شوری آن مثل آب دریا نیست) زندگی می کنند. کروکودیل ها را می توان در مناطق حاره ای استرالیا، آفریقا، آمریکا و آسیا یافت. 23 گونه از کروکودیل ها وجود دارد که بیشتر آنها به دلیل شکار غیرقانونی در معرض خطر انقراض قرار دارند. پوست کروکودیل در صنعت مد بسیار مورد توجه است و نماد ثروتمندان محسوب می شود.

در این جا حقایق جالبی درباره کروکودیل ها بیان می شود.

-دایناسورها و پرندگان نزدیک ترین خویشاوندان کروکودیل ها هستند.

-کروکودیل ها مدت 240 میلیون سال است که بر روی زمین زندگی می کنند. آنها در همان زمانی ظاهر شدند که دایناسورها بر روی زمین ظاهر شدند.

-کروکودیل ها اندازه های متفاوتی دارند. بزرگ ترین گونه کروکودیل ها، کروکودیل آب شور است که طول آن می تواند به 4 تا 5.5 متر و وزن آن به بیش از1000 کیلوگرم برسد. کوچک ترین گونه کروکودیل ها، کروکودیل کوتوله است که طول آن به 1.5 متر و وزن آن به 18 تا 32 کیلوگرم بالغ می شود.

-کروکودیل ها گوشت خوارند. آنها 24 دندان تیز دارند که از آنها برای شکار ماهی ها، پرندگان، پستانداران و کروکودیل های کوچک (شکارهایشان) استفاده می کنند.

-کروکودیل ها غذایشان را نمی جوند. آنها شکار را از هم می درند و تکه های بزرگ گوشت را می بلعند. گاهی اوقات هم سنگ می بلعند تا از خرد و آسیاب شدن سریع تر مواد غذایی در معده شان مطمئن شوند.

-عبارت «اشک کروکودیل (تمساح)» واقعیت دارد. کروکودیل ها وقتی چیزی می خورند اشک می ریزند. آنها به خاطر این که برای شکارشان متأثرند اشک نمی ریزند بلکه دلیل گریه کردنشان این است که هنگام خوردن هوای زیادی می بلعند که این هوا با غدد اشکی آنها (غددی که اشک تولید می کند) تماس پیدا می کند و این فشار باعث می شود اشکشان جاری شوند.

-کروکودیل ها بسیار قوی گاز می گیرند و از این نظر جزو برترین جانوران محسوب می شوند. عضلاتی که آرواره های کروکودیل ها را می بندد بسیار قوی تر از عضلاتی است که آرواره هایشان را باز می کند به خاطر همین، انسان ها می توانند با دست خالی دهان آنها را بسته نگه دارند.

-کروکودیل ها اغلب در حالتی دیده می شوند که آرواره هایشان باز است. دلیل این که آرواره هایشان اغلب باز است این است که به این وسیله خودشان را خنک می کنند چراکه غدد عرق ندارند.

-تنها بخش کروکودیل که پوست لطیفی دارد، شکم آن است. پوست پشت کروکودیل حاوی ساختارهایی استخوانی است که آن را ضد گلوله می کند.

-دید کروکودیل بسیار عالی است (به خصوص در طول شب). وقتی در طول شب از داخل آب دزدکی بیرون را تماشا می کنند چشمانشان به صورت نقطه های قرمز دیده می شود.

-کروکودیل ها و تمساح ها یکی نیستند. کروکودیل ها بزرگ ترند، آرواره شان V شکل است و حتی وقتی آرواره شان به طور کامل بسته است برخی از دندان هایشان را می توان دید. تمساح ها کوچک ترند، آرواره های U شکل دارند و وقتی آرواره هایشان بسته است دندان هایشان را نمی توان دید. تمساح ها دو گونه دارند: آمریکایی و چینی.

-کروکودیل ها در موسم بارندگی جفت گیری می کنند. ماده ها 20-80 تخم می گذارند و سه ماه از آنها مراقبت می کنند.

-دمای لانه، جنسیت نوزاد را تعیین می کند. هنگامی که دما 31.6 درجه سانتی گراد است نرها به وجود می آیند. دمای زیر و بالای 31.6 درجه سانتی گراد باعث به وجود آمدن ماده ها می شود.

-99 درصد نوزادان کروکودیل ها در اولین سال زندگی شان به وسیله ماهی های بزرگ، کفتارها، بزمجه ها و کروکودیل های بزرگ تر خورده می شوند.

-بیشتر کروکودیل ها 50-60 سال در حیات وحش زندگی می کنند. برخی از کروکودیل ها ممکن است بیش از 80 سال عمر کنند.

گاندو، کروکودیل بومی ایران

گاندو، کروکودیل بومی ایران

-گاندو یا تمساح پوزه کوتاه تنها کروکودیل بومی ایران و پاکستان و بزرگ ترین خزنده ایران است. میانگین اندازه این کروکودیل در نرها ۳ متر و در ماده‌ها ۲.۴۵ متر است. بزرگ ترین گاندوی مشاهده شده در ایران ۳.۶ متر طول داشته‌ است. این کروکودیل پوزه‌ ای پهن دارد. فک بالایی آن ۱۹ دندان و فک پایینیش ۱۵ دندان دارد.