Image

آتش بازی

باروت شاید در سال های بعد از 1000 پس از میلاد در چین اختراع شد. ترکیب باروت 75 درصد نیترات پتاسیم،‌ 15 درصد ذغال چوب پودر شده و ده درصد سولفور بود. چینی ها از قدرت تفنگ برای آتش بازی و علامت دادن و بعداً ساختن اسلحه جنگی استفاده می کردند.

Imageآدامس بادکنکی

آدامس بادکنکی به وسیله فرانک هنری فلیر Frank Henry Fleer در سال 1906 اختراع شد، ولی موفق نبود. فرمول بلیبر-بلابر "Blibber-Blubber"Walter E. Diemer فرمول بهتری را برای آدامس بادکنکی اختراع کرد که آن را "دابل بابل" "Double Bubble" نامید. خیلی چسبنده بود.

Imageبادبادک

بادبادک 2500 تا 3000 سال پیش اختراع شد. محل به وجود آمدن آن چین،‌ مالزی یا اندونزی است (خیلی کشورها ادعا می کنند که بادبادک را اختراع کرده اند). برخی می گویند که اولین بادبادک ها برگ های عظیمی بودند که یک ریسمان بلند به آنها وصل می شد (یک نوع برگ اندونزیایی است که به شکل عجیبی به بادبادک شبیه است).

Imageبسکتبال

بازی بسکتبال به وسیله جیمز نیسمیت (James Naismith 1939-1861) اختراع شد. نیسمیت کانادایی مربی ورزش بود که بازی را در سال 1891 اختراع کرد. دانش آموزان در طول زمستان همان سال این ورزش را انجام دادند. در بازی اولیه که در اسپرینگفیلد ماساچوست آمریکا انجام می شد،‌ نیسمیت از توپ فوتبال استفاده کرد که به داخل سبدهای میوه هلو (سبدهای با کف سالم)  پرتاب می شد. اولین بازی بسکتبال عمومی در 11 مارس 1892 در اسپرینگفیلد ماساچوست انجام شد. بسکتبال در سال 1936 برای اولین بار در المپیک برلین آلمان بازی شد (آمریکا مدال طلا را برد. نیمسیت هم آنجا بود).

Imageپیانو

پیانوی مدرن در سال 1720 به وسیله بارتلمی کریستوفری از پارادوای ایتالیا از نوعی چنگ که مانند پیانوهای کنونی به شکل میز بود درست شد. وسیله جدید او صدای کم و لطیف (صدای خیلی نرم)،‌ موسیقی قوی تر (صدای قوی خیلی بلند) و همه نوع سطحی از صدا بین اینها را داشت.

اولین پیانوی پایه دار در حدود سال 1780 به وسیله یوهان اشمیت از سالزبورگ اتریش ساخته شد. توماس لوید از لندن در سال 1802 یک پیانوی پایه دار را که نوارهایش اریب بود و فضای خیلی کمتری را اشغال می کرد ساخت.

Imageتخته های لینکولن Lincoln Logs

تخته های لینکلن یک دسته اسباب بازی ساختمانی محبوب بچه هاست که شامل چوب های شکاف داری است که به هم گیر می کنند. این اسباب بازی اتاقک های چوبی و دیگر ساختمان ها از قطعه های چوبی ریز است. تخته های لینکلن در سال 1916 به وسیله جان لیوید رایت (1972-1892) که یک مهندس معماری و یکی از پنج فرزند مهندس معماری مشهور جهان فرانک لایوید رایت بود اختراع شد. جان اسباب بازیش را در 1920 ثبت اختراع کرد و تخته ها را از طریق شرکت اسباب بازیش Red Square Toy فروخت. شرکت Playskool امتیاز تخته های لینکلن Lincoln logs را در سال 1943 خرید.

Imageتلویزیون

جان لوجیک بیرد (John Logie Baird 1946-1888) مخترع و مهندس اسکاتلندی است که در ایجاد و توسعه تلویزیون مکانیکی پیشقدم بود. در سال 1924 بیرد طرح کلی اشیا را از طریق تلویزیون مکانیکی به نمایش درآورد. در سال 1925 در این تلویزیون صورت های افراد به نمایش درآمد. در سال 1930 بیرد اولین پخش عمومی یک نمایش تلویزیونی را از استودیویش برای سینما کولیسیوم Coliseum لندن انجام داد. صفحه نمایش شامل یک لامپ تصویر ریز 2100 و صفحه تصویر شش فوت در سه فوت بود. بیرد تلویزیون رنگی را در سال 1928 و تلویزیون استریو را در سال 1946 ابداع کرد.

تلویزیون مکانیکی بیرد جایش به وسیله تلویزیون برقی اشغال شد که هنوز هم این تلویزیون کار می کند.

Imageجدول کلمات متقاطع

بازی جدول کلمات متقاطع یک بازی کلمات است که به وسیله آرتور واین در سال 1913 اختراع شد. آرتور واین روزنامه نگار متولد لیورپول انگلیس بود. او این جدول هفتگی را برای روزنامه ای آمریکایی به نام نیویورک ورلد نوشت. اولین جدول کلمات متقاطع که به وسیله واین طراحی شد، ‌یک جدول الماس شکل بود که در در 21 دسامبر سال 1913 در ساندی نیویورک ورلد منتشر شد.

Imageچرخ شهر بازی (چرخ فریس) Ferris Wheel

چرخ فریس یک وسیله سرگرم کننده برای پارک هاست که از یک چرخ فلزی عمودی عظیم ساخته شده که به آهستگی می چرخد. چرخ به کوپه های آویزان برای مردم مجهز است که دور یک دایره می گردد و آنها را به میزان زیادی بالای زمین می برد. چرخ فریس به وسیله سازنده پل بزرگ پنسیلوانیا، پترزبورگ،‌ جرج واشنگتن گاله فریس جی آر (1896-1859) ساخته شد. اولین چرخ فریس در 29 جون 1893 در نمایشگاه شیکاگو ورلد ایجاد شد. چرخ فریس 76 متر قد (قطر چرخ) داشت. این وسیله 36 ماشین چوبی داشت که در هر یک از آنها 40 نفر می توانستند بنشینند و 20 نفر دیگر به اضافه یک هدایت کننده بایستند. هر ماشین هشت متر درازا و چهار متر بلندی داشت و 2000 نفر می توانستند در آن واحد سوار آن شوند. چرخ به وسیله دو موتور با قدرت 1000 اسب بخار تأمین نیرو می شد و وزنش بیش از 4000 تن بود. قیمت آن برای هر سواری 50 سنت بود. این چرخ بعداً و در سال 1904 در نمایشگاه سنت لویس مورد استفاده قرار گرفت و در سال 1906 قراضه شد. وجود چرخ های فریس حالا در پارک های سرگرمی سراسر جهان عادی است و بیشترشان از نمونه اولیه کوچک تر هستند.

Imageدستگاه تنفس غواصی

دستگاه تنفس غواصی یک دستگاه مخصوص تنفس است که اکسیژن را برای کسانی که داخل آب می روند تأمین می کند و به آنها اجازه می دهد تا برای چند ساعت زیر آب بمانند. این دستگاه در سال 1943 به وسیله جاک-یوس کوستیو (Jacques-Yves Cousteau 1997-1910) و مهندس سیستم های کنترل گاز طبیعی امیل گاگنان Emile Gagnan فرانسوی اختراع شد. در میان ابداعات در این دستگاه یکی سازوکاری بود که دم و بازدم همزمان را ممکن می کرد. در تابستان همان سال این دستگاه جدید درعمق 68 متری دریای مدیترانه به وسیله کوسیتو،‌ فیلیپ تیلیز و فردریک دوماس آزمایش شد. این دستگاه قابل اعتماد و راحت اولین دستگاه تنفس زیر آب مدرن بود.

Imageرادیو

گاگلیلمو مارکونی (Guglielmo Marconi 1937-1874) مخترع و فیزیکدان ایتالیایی بود. در سال 1895 مارکونی رادیو (ارتباط تلگرافی بی سیم) را ساخت. ماشینی که امواج رادیویی را انتقال می دهد و می رساند. اولین عبور امواج رادیویی در طول یک اقیانوس (اقیانوس آتلانتیک) و در 12 دسامبر سال 1901 انجام شد. مارکونی در سال 1990 جایزه نوبل فیزیک را گرفت.

Imageشهر فرنگ

شهر فرنگ لوله ای بود که وقتی به داخلش نگاه می کردید طرح های رنگی زیبایی را می دیدید که با استفاده از آینه ساخته می شد. شهر فرنگ به وسیله فیزیکدان اسکاتلندی، سر دیوید بریوستر(Sir David Brewster 1868-1781) ساخته شد. او این وسیله را در سال 1817 ثبت اختراع کرد.

کولار Kevlar

کولار الیاف پلی مری است که پنج برابر محکم تر از همان وزن فولاد است. کولار در جلیقه های ضد گلوله،‌ کلاهخود،‌ تورهای آکروبات بازی،‌ راکت های تنیس و بسیاری دیگر از اشیای عادی مورد استفاده قرار می گیرد. کولار به وسیله استفانی لوییس کولک Stephanie Louise Kwolek اختراع شد و اولین بار به وسیله دوپونت DuPont در سال 1971 وارد بازار شد.

لگو

لگوها اسباب بازی های پلاستیکی ای هستند که به هم گیر می کنند و بسیار هم محبوبند. شرکت اسباب بازی لگو به وسیله ال کرک کریستینسن Ole Kirk Christiansen دانمارکی در سال 1932 پایه گذاری شد. اما شرکت بعداً بیشتر اسباب بازی های چوبی فروخت. کلمه لگو از دو کله دانمارکی تشکیل شده که معنیش "بازی خیلی خوب" است. کریستینسن نجاری از دهکده دانمارکی بیلود بود. قطعه های پلاستیکی دارای سطح صاف که به هم می چسبند و میخ مانندها و سیستم چفت شدن دارند به وسیله گاتفرد کریستین سن (پسر ال) اختراع شد و در 1958 ثبت اختراع شد. اسباب بازی های لگو اولین بار در سال 1961 فروخته شدند. آدم های لگو در سال 1974 ابداع شدند.

Imageماشین روکش کننده یخ زامورانی

فرانک جی زامورانی (1988-1901) مخترع و مکانیکی بود که ماشین روکش یخ زامورانی را در سال 1949 اختراع کرد. ماشین لایه های یخ را مورد استفاده قرار می داد تا روکش درست کند. در سال 1939 زامورانی و برادرش لارنس یک زمین 610 متر مربعی را در کالیفرنیای آمریکا برای اسکیت کردن روکش یخ کرد. این کار همیشه برای همه مسئله بود و افراد زیادی باید کار می کردند تا زمین را برای اسکیت مجهز کنند. در سال 1942 زامورانی یک تراکتور را برای این کار تغییر شکل داد و بعد از سال ها آن را کامل تر کرد و مدل روکش کننده یخ زامورانی را در سال 1949 ابداع کرد.

Imageمداد شمعی

مداد شمعی به وسیله ادوین بینی Edwin Binney و هارولد اسمیت Harold Smith که مالک یک شرکت رنگ نقاشی در نیویورک سیتی آمریکا بودند اختراع شد. بینی و اسمیت مداد شمعی امروزی را با ترکیب موم پارافین با ماده رنگی ایجاد کردند. این ماده هنری ارزان یک نمونه موفق بود که آنها آن را با نام مداد شمعی های کریولا Crayola در سال 1903 وارد بازار کردند.

Imageیویو

یویو یکی از قدیمی ترین اسباب بازی هاست. یویو به عنوان اسباب بازی بیش از 2500 سال مورد استفاده قرار گرفته. یعنی از زمانی که رمی های باستان با یویوهای فلزی و چوبی بازی می کردند. کلمه یویو ممکن است  از زبان تاگالوگ (زبان فیلی پینی) به معنی بازگشت آمده باشد.