آشنایی با زندگی ماهی گوپی

  

guppy-fish(1)

آسمونی : این ماهی که بومی ونزویلا، ترینیداد، شمال برزیل و گینه است طول بدن ماهی، در ماده‌ها به ۶ و در نرها به ۳سانتی متر می‌رسد.

ماهی‌های نر دارای رنگ‌های متنوع و زیبا بوده و باله‌های پشتی و مخرجی آن‌ها دارای اشکال گوناگون می‌باشد.از این ماهی برای کنترل تخم و نوزاد حشرات استفاده می‌شود.

در آکواریوم‌ها بسیار مقاوم بوده و تغذیه و تکثیر آن‌ها نسبتاً آسان است.این ماهی‌ها هیچ گونه مزاحمتی برای سایر ماهی‌های آکواریوم ایجاد نمی‌کنند.نرها همواره مواظب ماده‌ها بوده و در هر فرصت ممکن است اسپرم خود را به آن‌ها منتقل نمایند.اسپرم حاصله از یک بار انتقال می‌تواند تا ۶ بار تخم‌ها را بارور نماید

تاریخچه کشف

این ماهی در سال ۱۸۶۶ توسط رابرت جان گاپی(Robert John Guppy) کشف شد. البته چند سال قبل از این هم این ماهی برای آلمان‌ها شناخته شده بود.

تشخیص نر و ماده از هم

ماهی ماده :

۱- باله زیر شکم ماهی ماده پهن و بزرگ و گرد است.

۲- بدن ماهی ماده ساده و بی نقش و نگار است.

۳- زیر شکم ماهی ماده خال سیاه وجود دارد که وضعیت بچه‌ها را نشان می‌دهد.

ماهی نر :

۱- باله زیر شکم ماهی نر بصورت پای تناسلی کشیده و باریک است.

۲- اندام ماهی نر لاغرتر، کشیده تر و باریک تر است.

۳- دارای رنگهای گوناگون و نقش و نگار بیشتری است.

guppy-fish(2)

عوامل موثر در رسیدگی جنسی

دما

دما تاثیر به سزایی در رسیدگی جنسی ماهیان مولد دارد. بطوریکه دمای مناسب باعث می‌گردد که بلوغ بیولوژیک و فیزیولوژیک در ماهیان زودتر انجام گیرد. تجارب نشان داده‌اند که دمای ۲۶ درجه به مدت حدود ۵ ماه می‌تواند در رسیدن ماهیها به بلوغ عملی و فیزیولوژیک موثر باشدو کاهش دما می‌تواند زمان رسیدن به بلوغ را در ماهیان افزایش دهد.

نور

نور نیز می‌تواند به عنوان یک فاکتور در رسیدگی گنادهای ماهی ماده و بیضه‌های ماهی نر موثر باشد ولی نقش فاکتور نور هنوز در ماهیان تزئینی دقیقاً مشخص نگردیده‌است. تجارب نشان می‌دهد که قرار دادن ماهیان در زیر نور مهتابی به مدت ۱۲ ساعت در روز می‌تواند در تسریع روند بلوغ موثر باشد.

حضور جنس مخالف

حضورجنس مخالف نیز در آکواریم می‌تواند در تسریع روند رسیدن به بلوغ ماهیها موثر باشد.

تغذیه

تغذیه با مواد پروتئینی و ویتامینها می‌تواند در روند رسیدن به بلوغ موثر باشد به طوری که گفته می‌شود بهتر است ماهیها از ۲ ماهگی به بالا از غذای با حداقل پروتئین ۴۰٪ بهره مند گردند.

بهتر است از ۲ ماهگی به بالا غذای زنده نظیر :

آرتمیای بالغ، کرم توبیفکس و کرم خونی استفاده شود. بهتر است از ماه سوم از قطره ویتامین که به صورت محلول می‌باشد نیز استفاده گردد. بکارگیری غذاها با مواد رنگدانه دار نظیر کاروتنوئیدها نیز می‌توانددر تغییر رنگ مولدین موثر باشد.

برای این منظور هم می‌توانید از غذاهای زنده استفاده کنید و هم از مواد حاوی کاروتنوئید. پیشنهاد می‌شود از غذاهای ترکیبی ساخته شده با هویج استفاده کنید، بدین صورت که یک غذای ترکیبی شامل مواد پروتئینی نظیر جگر را پس از چرخ کردن، با افزودن هویج آن را مجدداً چرخ نمائید بطوری که کاملاً نرم شده باشد سپس آن را به مصرف برسانید. از آنجا که این غذا باعث آلودگی می‌گردد بایستی در بکارگیری از آن دقت لازم را به عمل آورد.

تغذیه

به عنوان غذای این ماهی پشه‌هایی که تهدیدی برای انتقال بیماری مالاریا هستند را می‌توان استفاده کرد. شما می‌توانید در آکواریوم خانه خود به گوپی‌ها غذاهای خشک شده فریزری لارو قرمز رنگ پشه‌های ریز توبی فیکس میگوی آب شور و همچنین غذاهای آماده که حاوی حجم بالای سبزیجاتی نظیر Spirulina است بدهید.

هیچگاه به آنها بیشتر از آنچه که در ۱ دقیقه می‌توانند بخورند غذا ندهید. باقی‌مانده غذایی که خورده نمی‌شود تجزیه شده و مخزن را آلوده می‌کند. اگر بخشی از غذای آنها خورده نشد آنها را جمع آوری کنید. به گوپی هایتان در وعده‌های کمتر مثلاً ۲ دفعه در طول روز غذا دهید.

guppy-fish

گوپی‌ها معده کوچکی دارند وبا یک بارتغذیه سیر می‌شوند. طبق این رویه، وقتی نوزاد گوپی که بسیار ریز و کوچک است، لارو یا کرمی که به اندازه جثه خودش است را می‌خورد برای بیننده خیلی جالب است اگر چه آن لارو اغلب ممکن است بزرگ تر از بچه گوپی‌ها باشد.

آنها دوست دارند ماکارونی بخورند و بهترین غذادهی برای آنها ۳ وعده در روز است. نوزادان ماهیهای زنده زا مانند نوزادان گونه‌های دیگر بعد از زایمان تا دو روز از کیسه زردهای که دارند تغذیه می‌کنند واحتیاج به غذای دیگری ندارنددر روز سوم نوزادان را می‌توان با غذاهای خشک پودر شدهو یا نوزادان میگوی نمکی تغذیه کرد.

بچه گوپی در یک هفتگی

نوزادان ماهیهای زنده زا بسیار پر خور هستند و رشد سریعی دارند به طوری که بین ۱-۲ ماه بالغ می‌شوند هر چه شرایطی مانند تغذیه مناسب نور مناسب آب مناسب و فضای کافی برای رشد بزرگتر باشد این مدت زمان کمتر می‌شود ولی برعکس اگر شرایط نگهداری مناسب نباشد ماهیها گاهی تا ۶ ماه هم بالغ نمی‌شوند نکته دیگر در تکثیر ماهیهای زنده زا این است که پس از این که جنسیت نوزادان مشخص شد ماده‌ها و نرها را در صورت امکان از هم جدا شود تا رشد آنها سریعتر شود بعد از اینکه نوزادان کمی بزرگتر شدندباید آن‌ها با غذاهای دیگر تغذیه شوند.

تولید مثل

طول مدت زایمان ماهیهای زنده زا معمولاً با چند روز اختلاف در هر ماه یک نوبت خواهد بود و اختلاف چند روز بخاطر رابطه مستقیم با درجه حرارت آب دارد. اگر درجه حرارت آب پایین باشد دوران بارداری طولانی تر می‌شود و اگر درجه حرارت آب بالا باشد دوران بارداری کوتاه تر خواهد بود.

معمولاً بهترین دما برای این دسته از ماهیها ۳۰-۲۶است ولی این ماهیها بسیار مقاوم هستندو دمای ۳۲ – ۱۸ را به خوبی تحمل می‌کنند.

تعداد نوزادان بدنیا آمده در هر نوبت بستگی به اندازه شکم ماهی ماده دارد و معمولاً بسته به شکم و اندازه ی ماهی ماده از ۵ تا ۱۵۰ نوزاد را به دنیا می آورد. هر چه این اندازه بزرگتر می‌شود تعداد نوزادان هم بیشتر خواهد شد.

ماهیهای زنده زا بسیار آرام هستند و برای ماهی‌های دیگر هیچ صدمه‌ای ندارند. فقط بعضی اوقات در ماهی سوارتیل دیده شده‌است که بر اثر رقابت برای انتخاب جفت با همدیگر درگیری داشته‌اند که موجب از بین رفتن آنها شده‌است بطور معمولی یک ماهی نر می‌تواند با سه ماهی ماده بخوبی در تکثیر مورد استفاده قرار بگیرد.