با زندگی فیل ها آشنا شوید

 

Untitled-1

فیل هندی گوش های کوچکی دارد و جثه اش نیز نسبت به دو گونه دیگر کوچک تر است. همه فیل ها به دلیل افزایش شکار به وسیله انسان ها و از دست رفتن زیستگاه هایشان در خطر انقراض قرار دارند.
فیل هابزرگ ترین پستاندار در حال حیات زمین هستند.
فیل های نر و ماده آفریقایی هر دو عاج دارند اما تنها فیل نر آسیاییعاج دارد. فیل ها از عاج هایشان برای حفر زمین و یافتن غذا و آب می کنند.
یک فیل بزرگسال هر روز به نوشیدن حدود 210 لیتر آب نیاز دارد.
فیل ها به خاطر جثه بزرگ شان در روز به خوردن 150 کیلوگرم سبزیجات نیاز دارند.
فیل های ماده وقتی 12 ساله هستند بچه به دنیا می آورند و دوره بارداری آنها 22 ماه است.
فیل ها، گوش های نازک بزرگی دارند. گوش های آنها از شبکه پیچیده ای ازرگ های خونی تشکیل شده که به تنظیم دمایشان کمک می کند. خون در میان گوش های فیل ها می چرخد تا آنها را در آب و هوای گرم خنک کند.
فیل ها شکارچی طبیعی ندارند اما گاهی اوقات در حیات وحش، شیرها ی بچه فیل ها و یا فیل های ضعیف را شکار می کنند. خطر اصلی برای فیل ها از جانب انسان ها است که از طریق شکار غیر مجاز و ایجاد تغییر در زیستگاه ها حیاتشان را به خطر انداخته اند.
خرطومفیل ها آنها را قادر می سازد اندازه، شکل و دمای یک شیء را حس کنند. فیل با استفاده از خرطومش می تواند غذا را بلند کند، آب را بمکد و سپس آن را به دهانش بریزد.
طول خرطوم فیل می تواند به حدود 2 متر و وزنش به بیش از140 کیلوگرم برسد. بعضی از دانشمندان معتقدند خرطوم فیل از 100،000 عضله ساخته شده اما استخوان ندارد.
فیل های ماده تمام طول زندگی شان را در گروه های بزرگی سپری می کنند. فیل نر، گله اش را در حدود 12 یا 13 سالگی ترک می کند و از این زمان زندگی اش را تقریباً به شکل انفرادی ادامه می دهد.
Untitled-1

فیل ها می توانند شنا کنند. آنها در آب عمیق از خرطومشان مثل لوله استفاده می کنند و از راه آن نفس می کشند.
فیل ها گیاه خوارند (فقط از گیاهان تغذیه می کنند) و می توانند بالغ بر 16 ساعت در روز را صرف جمع آوری برگ، شاخه، بامبو و ریشه گیاهان کنند.
گله فیل ها به وسیله پیرترین و خردمندترین عضو ماده هدایت می شود.
فیل ها 2-3 ساعت در روز می خوابند. آنها بقیه وقتشان را صرف غذا خوردن می کنند.
غذای مورد علاقه فیل، اقاقیا است. اگر مورچه ها در حال راه رفتن بر روی درخت باشند، فیل ها از درخت دور می شوند چراکه مورچه ها می توانند به خرطوم حساس فیل صدمه بزنند.
خرطوم یک همجوشی بزرگ و عضلانی بین بینی و لب بالایی فیل است.
بچه فیل ها (نوزاد فیل ها) خرطومشان را می مکند درست مثل نوزاد انسان که انگشت شستش رامی مکد. این کار حس تسلی خاطر به بچه فیل می دهد.
فیل هایی که در اسارت زندگی می کنند می توانند از خرطومشان برای مقاصد هنری استفاده کنند. آنها می توانند قلم مو را نگه دارند و تصاویر مختلف را رنگ کنند.
پوستفیل یک اینچ (2.5 سانتی متر) ضخامت دارد، اما اگر مورد حافظت قرار نگیرد خورشید می تواند آن را بسوزاند. فیل ها از گل و لای برای پوشاندن پوست و محافظت از آن در مقابل نور خورشید استفاده می کنند.
فیل ها با تولید صداهایی که انسان ها نمی توانند بشنوند و با ایجاد لرزش در زمین با استفاده از پاهایشان با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند.
فیل ها زمانی که یکی از اعضای گله شان را از دست می دهند «مراسم خاکسپاری» برگزار می کنند. آنها اطراف جسد جمع می شوند و مدتی را در سکوت سپری می کنند. فیل ها قبل از این که محل را ترک کنند با شاخه ها جسد را می پوشانند.
فیل ها می توانند خودشان را در آینه تشخیص بدهند. فقط تعداد کمی از جانوران از این توانایی برخوردارند.
فیل دوست ندارد بادام زمینی بخورد.
دندان های کرم خورده در طول عمر فیل 6-7 بار جایگزین می شوند (در طول زندگی انسان، یک بار دندان های دایمی جایگزین دندان شیری می شوند.)
فیل ها گوش هایشان را به هم می زنند تا خودشان را خنک کنند.
فیل ها 60-70 سال در حیات وحش زندگی می کنند. آنها در اسارت می توانند بیش از 80 سال عمر کنند.

Untitled-1