انواع سنگ های قیمتی


درجهان هستی بیشتر از هزاران نوع سنگ موجوداست که تقریبا ۵۰مدل ار آنها دارای ارزش مادی ومعنوی میباشندو از آنها درصنعت جواهرسازی استفاده میگردد.در این مطلب آسمونی به انواع سنگ های قیمتی اشاره نموده ایم. 

gemstones(2)

تانزانیت

تانزانیت در سال ۱۹۶۲ در شمال تانزانیا (شرق آفریقا) به صورت پراکنده دیده شد، دانشمندان آن را جزو گروه زوئیسیت قرار دادند و ۵ سال بعد، معدنکاران به معدنى بزرگ در مناطق دیگر پى بردند و به صورت جدى اکتشاف را آغاز کردند. تولید تانزانیت در ابتدا کم بود، اما سال ۱۹۸۰ تا ابتداى ۱۹۹۰ به صورت انبوه و با کیفیت جواهر در دسترس قرار گرفته و پس از گذشت ۵ سال، مشابه هاى تانزانیت وارد بازار شد.

سنگ آبی

نام این سنگ از کلمه لاتین به معنی «سنگ آبی» گرفته شده است. قرن ها است که از این سنگ در جواهرات و همچنین زمینه های دیگر استفاده می شود. حتی مصریان باستان این سنگ را به صورت پودر درآورده و برای مواد آرایشی و نقاشان نیز برای ایجاد رنگ آبی در نقاشی های خود از آن استفاده می کردند.

سنگ قیمتی Spodumen 

یکی از جدیدترین کانی هایی که در بازارهای جهانی سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی دیده می شود، گونه های مختلف خانواده Spodumene بوده که نام این خانواده از کلمه Spodeios در زبان یونانی به معنی خاکستری گرفته شده است.

آمیتیست 

کلیات این یک نوع سنگ کریستال به رنگ بنفش است.رنگ ان از عناصر منگنز ,آهن و تیتان بوجود میاید.محل کشف ان بیشتر در کشورهای برزیل ,ماداگاسکار , اروگوئه و اورال است. تاثیر بر بدن انسان این سنگ مخصوص دردهای ناحیه سر,میگرن , و فشارهای عصبی است و سیستم کلی بدن را بهبود میبخشد.

gemstones(1)

لاجورد

لاجورد مجموعه ترکیبی از چندین کانی مختلف است . بخصوص هائوین این سنگ زیبایی اش را مدیون رنگ آبی است، سودالیت ، نوزئان ، ولازوریت که ترکیب هم شکل هائوین وسودالیت است درسنگهای قیمتی پررنگ تر ، رنگ از جذب خواص انتقال یونهای فلزی یا بهم پیوستگی این یونها ناشی میشود.

عقیق یمانی

سنگی که در ساخت مقبره اوزیریس خدای جهان اموات استفاده شده است، عقیق به خانواده سنگهای آتش زنه (سنگ یمانی) متعلق است و از ته نشین شدن سیلیس در حفره تخته سنگ بوجود می آید.

المـاس 

الماس سنگ متولدین ماه آوریل و پرمصرف ترین سنگ قیمتی است که معمولا”‌در حلقه های نامزدی به کار می رود. الماس سمبل دهمین و شصتمین سالگرد ازدواج است . اسم الماس از لغت یونانی آداماس گرفته شده که به معنای تسخیر ناپذیری و عشق ابدی تلقی می شود.

 مروارید

تولد مروارید و ترکیب شیمیائی آن چنانچه می دانیم مروارید حاصل یک پدیده غیرعادی یا یک تصادف و در حقیقت محصولی است از طبع ملون طبیعت عواملی مانند حرکات بستر دریا ، طوفان در سطح آب یا ورود سیلابها به دریا که جریانات شدیدی بوجود می آورند ، نشست زمین ، خزه ها و حیوانات کوچک آرامش را در اعماق دریا به هم زده و شرایط مناسب جهت تشکیل هسته مروارید بوجود می آورند .از دیرباز شهرمان بندرلنگه را بندر مروارید می نامیده اند مُروارید یا دُر، گوهری است معمولا سفید و درخشان که در اندرون برخی از نرم‌تنان دوکفه‌ای مانند صدف مروارید به وجود می‌‌آید. وقتی جسمی خارجی مانند ذره‌ای شن بین صدف و پوسته او قرار بگیرد جانور لایه‌هایی مرکب از ماده آلی شاخی کونچیولین و بلورهای کلسیت یا آراگونیت را به دور جسم خارجی ترشح می‌کند. از این لایه‌های هم‌مرکز رفته رفته مروارید شکل می‌گیرد.

gemstones

گارنت 

گارنت ، سنگ متولدین ماه ژانویه و سمبل دومین سالگرد ازدواج است . این سنگ از دیرباز سمبل ایمان و حقیقت بوده و براساس باورهای قدیمی ، افرادی که سنگ گارنت به خود می آویزند می توانندروابط دوستانه پایدار و ابدی با اطرافیان خود برقرار نمایند

 مرجان قرمز

این سنگ دارای اندامی دریایی بر پایه کربنات کلسیم است و به رنگ های گوناگونی دیده می شود . که اغلب از رنگ صورتی به قرمز پر رنگ متمایل می شود . 

آکوامارین 

آکوامارین در رنگ های آبی روشن تا تیروه و آب مایل به سبز یافت می شود که مرغوب ترین آن ابی سیر است، هر چند بلورهایی از آکوامارین با کیفیت پایین تر را با حرارت دادن تا حدود چهارصد درجه، به رنگ آبی سیر و مرغوب می توان تبدیل کرد. 

فیروزه

فیروزه ایران براى هر ایرانى نام فیروزه تداعى‌گر معدن فیروزه نیشابور است معدنى که پس از ۷ هزار سال هنوز چراغى روشن دارد قدیمى‌ترین تراش از فیروزه معدن نیشابور مجسمه‌اى به شکل یک گوساله است که حدود ۷ هزار سال قدمت داشته و هم‌اکنون در موزه ایران باستان نگهدارى مى‌شود. فیروزه ایرانى در دنیا آنچنان شناخته شده است که براى سنجش کیفیت سایر فیروزه‌ها این سنگ قیمتى کشور به‌عنوان مقیاس به کار گرفته مى‌شود.

گوهر آبی رنگی که توسط شاهان Pharaohs و Aztec بعنوان زینت آلات مورد استفاده قرار گرفت، احتمالاً یکی از قدیمی‌ترین جواهرات شناخته شده می‌باشد. رنگ آبی مشخصه این گوهر جهت توصیف رنگهای مشابه آن، بعنوان آبی فیروزه‌ای بکار برده شده می‌شود. گفته شده است این گوهر بعنوان زینت از ۲۰۰ سال قبل از میلاد بطور گسترده‌ای توسط بومیان جنوب غرب آمریکا و بسیاری از قبایل هندی در مکزیک مورد استفاده قرار می‌گرفت

gemstones(4)

مون استون 

نام گذاری این نوع فلدسپار به دلیل درخشش آبی مایل به سفید این کانی در نتیجه ساختار لایه مانند و ریز در آن میباشد

یاقوت قرمز

یاقوت قرمز (کروندوم) Ruby یاقوت سرخ نامش از قرمز گرفته شده ، کروندوم جواهری با کیفیت ، یکی از بهترین سنگهای جواهر است که در جواهر سازی بکار میرود. یاقوت ها به رنگ های مختلف قرمز می توانند باشند، از صورتی تا جگری (زرشکی) یا قرمز قهوه ای پررنگ که بستگی به مقدار آهن و کرومیوم سنگ دارد.

زیرکن

زیرکن از ایام بسیار قدیم شناسائی شده و به دلیل خواص اپتیکی بسیار جالب آن مانند قدرت زیاد شکست و پراکندگی نور و درخشش فوق العاده و مورد توجه فراوان بوده استFireداشتن حالتی شعله ” آتش ” مانند بلورهای زیرکن بسیار شکننده و ترد بوده و درمقابل فشار و ضربه به راحتی خرد می شود. 

 تورمالین

تورمالین هیچ گوهری به اندازه تورمالین در طبیعت به رنگ های گوناگون دیده نشده است از گذشته های بسیاردور،‌این کانی درکشورهای منطقه مدیترانه شناخته شده بود اما هلندی ها این کانی را در سال ۱۷۰۳ میلادی از سری لانکا به اروپا آوردند و آن را همانند گویش محلی سیلانی ها ، تورامالی (سنگی با رنگهای مختلط ) نامیدند.