درباره خفاش ها بیشتر بدانیم



خفاش ها تنها پستاندارانی هستند که پرواز می کنند. آنها بچه می زایند و بچه هایشان را با شیر خودشان تغذیه می کنند. خفاش ها شب کارند. یعنی بیشتر در شب فعالند و در طول روز به صورت وارونه آویزان می شوند، می خوابند. خفاش ها در همه انواع محیط های زندگی و در سراسر جهان به جز قطب ها یافت می شوند. 900 گونه مختلف از خفاش ها وجود دارد.


در طول زمستان سرد، بعضی از خفاش ها به جاهای گرم تر مهاجرت می کنند. بعضی از خفاش ها (مثل خفاش قهوه ای) در طول زمستان سرد به خواب زمستانی فرو می روند و به خواب خیلی عمیقی فرو می روند تا زمانی که آب و هوای گرم فرا می رسد. 

ساختمان بدن: بال های خفاش انگشتان بلندی هستند که با پوست نازکی پوشیده شده اند. آنها بدن های خزپوشی دارند. بعضی از خفاش ها دم های کوتاهی دارند، دیگران دم ندارند. خفاش ها پاهای ضعیفی دارند و خیلی خوب راه نمی روند. کوچک ترین خفاش ها،‌ خفاش زنبوری است (با بال هایی به طول شش اینچ یا 15 سانتی متر و وزن کمتر از یک سکه). بزرگ ترین خفاش، روباه پرنده است (با بال هایی به طول شش پا و یا 1.8 متر و با وزن دو پوند یا یک کیلوگرم).


نحوه جهت یابی خفاش ها در غار

جانوران برای یافتن غذا،‌ سرپناه و یا فرار از دست شکارچیان به ارزیابی جهت و مکان نیازمندند. جهت یابی در جانوران از جمله خفاش ها بر سلول های مکان متکی است. به این ترتیب خفاش در هر جایی که قرار داشته باشد،‌ سلول های مکان سیگنال های الکتریکی را ارسال می کنند و مجموع این سلول ها از چپ و راست و بالا و پایین غار را به طور کامل پوشش می دهند. به این ترتیب یک منطقه خاص در فضای غار به طور کامل شناسایی می شود. سلول های مکان نورون هایی هستند که در منطقه هیوکامپ مغز واقع شده اند. در بسیاری از جانوران از جمله خفاش ها و همچنین انسان مکان یابی در سه بعد انجام می شود.

حواس/ تغذیه: خفاش ها می توانند ببینند، اما بینایی را به عنوان حس عمده و اول مورد استفاده قرار نمی دهند.


دو نوع خفاش وجود دارد. این دو نوع خفاش از نظر نوع غذایی که می خورند و حسی که به کار می برند تا غذایشان را به دست آورند با هم متفاوتند. این دو نوع خفاش عبارتند از:

-میکروچیروپترن ها Microchiropterans: این خفاش ها از مکان یابی از طریق انعکاس صدایشان استفاده می کنند و به این وسیله حشرات و جانوران کوچک را به دست آورند و می خورند. این نوع خفاش ها هنگامی که پرواز می کنند، صداهایی بسیار زیری می فرستند که این صداها به چیزها  می خورد و منعکس می شود. خفاش ها به انعکاس صدا گوش می دهند و می تواند تعیین کنند اشیا کجا واقع شده اند. انسان ها نمی توانند این صداهای بسیار زیر را بشنوند. بعضی از خفاش های این دسته عبارتند از: خفاش خون آشام، خفاش قورباغه خور. خفاش خون آشام تنها خفاشی ( و تنها پستانداری) است که خون می خورد. او با دو دندان پیشین خیلی تیزش سوراخ کوچکی در بدن جانور دیگر ایجاد می کند و خون را لیس می زند که این خون به خاطر ضد انعقاد بودن بزاق دهان خفاش لخته نمی شود.


مگا چیروپترن ها Megachiropterans: این خفاش های بزرگ از حس بویاییشان استفاده می کنند تا غذا، میوه و یا آب میوه پیدا کنند. بعضی از خفاش های این نوع عبارتند از: خفاش میوه ای و خفاش شکوفه.