حل یک مساله ریاضی پس از ۱۵۶ سال

استادی نیجریایی ادعا می‌کند موفق به حل معمایی شده که بیش از ۱۵۰ سال ذهن دانشمندان و ریاضیدانان جهان را به خود مشغول کرده‌است و یکی از هفت مساله لاینحل دانش ریاضیات به شمار می‌رود.

BA2WJF_2062394bبراساس گزارش تلگراف به نقل از همشهری، دکتر اوپیمی انوک از دانشگاه فدرال شهر باستانی اویه اکیتی معتقد است یکی از هفت مساله هزاره دانش ریاضی را حل کرده‌ است. وی می‌گوید توانسته راه حلی برای فرضیه ریمان بیابد،‌ فرضیه‌ای که اولین بار توسط برنهارد ریمان ریاضیدان آلمانی در سال ۱۸۵۹ مطرح شد و در صورتی که درستی این راه حل به اثبات برسد، جایزه‌ای یک میلیون دلاری در انتظار انوک خواهد بود. با این همه هنوز راه حل وی منتشر نشده‌ است.

دانشگاه فدرال در بیانیه‌ای اعلام کرد دکتر انوک گفته‌های ریمان را ابتدا مورد بررسی قرار داده و سپس آنها را بسط داده‌ است. وی تصورات غلطی که در نسل‌های پیشین توسط ریاضیدانان اعلام شده‌بود را در نظر گرفته و آنها را اصلاح کرد و مسیر ارائه راه حل خود را هموار ساخت. وی همچنین نشان داد چطور می‌توان دیگر مسائل مشابه را فرمول‌بندی کرده و به ماتریسی که هیلبرت و پولی برای حل این مساله پیش‌بینی کرده‌بودند دست یافت.

تصویری از دکتر اوپیمی انوک

تصویری از دکتر اوپیمی انوک

انوک نشان داده که چطور این راه حل‌ها در رمز‌نگاری، علوم اطلاعات کوانتومی و کامپیوترهای کوانتومی کاربردی خواهند بود. وی پیش از این روی پروژه‌ای برای ارائه مدل‌های ریاضی به منظور تولید برق از صوت، رعد و سطح اقیانوس‌ها کار می‌کرد. به گفته رابرت الدر، مهندس نرم‌افزار، نظریه پیچیده ریمان براساس مشاهده‌ ریمان از یک معادله است: تمامی مقادیر موجود در معادله که به صفر شدن نتیجه می‌انجامند، روی یک خط قرار گرفته‌اند. هفت مساله هزاره را موسسه ریاضیات کلی در ماساچوست به عنوان هفت نمونه از دشوارترین مسائل ریاضی که تاکنون حل نشده‌اند،‌ معرفی کرده‌ است.