باتری چیست ؟


ترفند‌هایی افزایش طول شارژ باتری تلفن‌همراه

اندازه قوی ترین باتری ای که تاکنون ساخته شده است تنها چند میلی متر است اما قوی تر از آن چیزی است که می توان تصور کرد. این باتری ها به نحوی بسته  ده اند که یک راننده می تواند از تلفن همراهی که توانش را از این باتری گرفته استفاده کند و باتری خالی شده خودرویش را شارژ کند. بعد هم در چشم به هم زدنی دوباره تلفن باتریهمراهش را با این باتری شارژ می کند. میکروباتری های جدید می توانند کاربردهای جدیدی در ارتباطات رادیویی و نیز وسایل الکترونیکی داشته باشند.


iStock_000022617758Illustra

اندازه لوازم الکترونیکی در دهه های اخیر کوچک شده است بخش های مربوط به تفکر رایانه ها هم کوچک شده اند اما باتری ها از این فرایند عقب افتاده بودند. حالا این میکروفناوری می تواند شرایط را تغییر دهد و باتری ها هم کارایی ای مثل سایر قطعات لوازم الکترونیکی پیدا کنند.

تا پیش از ساختن باتری جدید و درواقع در حال حاضر کاربران مجبورند بین قدرت (power) و انرژی یکی را انتخاب کنند. برای کاربردهایی که در آنها به میزان زیادی قدرت یا توان نیاز است، مانند پخش یک سیگنال رادیویی در مسافت طولانی، خازن ها می توانند انرژی را به سرعت آزاد کنند اما فقط می توانند مقدار اندکی از آن را ذخیره کنند. برای کاربردهایی که در آنها به مقدار زیادی انرژی نیاز است، مانند به کارگرفتن رادیو برای مدت زمان طولانی، سلول های سوختی و باتری می توانند مقدار زیادی از انرژی را حفظ کنند، اما آزاد شدن و شارژ آنها به آرامی صورت می گیرد.

بنابراین اگر بخواهیم انرژی بالا به دست آوریم نمی توانیم توان بالا دریافت کنیم. همچنین اگر می خواهیم از توان بالا برخوردار شویم بسیار دشوار است تا انرژی بالا دریافت کنیم. اما برای برنامه های کاربردی امروزی واقعاً به هر دو نیاز داریم.

میکروباتری های جدید توان و انرژی را همزمان دارند و می توان از آنها هم در لوازم الکترونیکی و هم ارتباطات رادیویی بهره برد. این میکروباتری ها علاوه بر لوازم الکترونیکی مصرفی، در تجهیزات پزشکی، لیزر، حسگرها و برنامه های کاربردی دیگر نیز می توانند جهش رو به جلویی را ایجاد کنند.

باتری عملکرد بالایش را مدیون ساختار سه بعدی داخلی خود است. باتری دارای دو جزء کلیدی است: آند (سمت منفی) و کاتد (سمت مثبت).

در حال حاضر محققان به دنبال یکپارچه سازی باتری ها با دیگر قطعات الکترونیکی و ساخت کم هزینه تر آنها هستند.