حقایقی جالب درباره‌ی کشور روسیه

CountryRussia(15)

– هتل Astoria در سن‌پترزبورگ جایی است که هیتلر تصمیم گرفت که در آن ضیافت جشنی به مناسبت فتح این شهر به پا کند.

– در بزرگ‌ترین موزه‌ی روسیه یعنی موزه‌ی Hermitage که در سن‌پترزبورگ واقع است، نزدیک به هفتاد گربه زندگی می‌کنند که از کنجینه‌های این موزه در برابر جوندگان حفاظت می‌کنند. این سنت به سال ۱۷۴۵ و فرمان ملکه الیزابت، دختر پتر کبیر، بنیان‌گذار شهر سن‌پترزبورگ باز می‌گردد. علاوه بر این، این موزه نزدیک به ۱۴ مایل، راهروی مرمرین دارد.

CountryRussia(5)

– Subbotnik روزی است که در آن اهالی این کشور به طور داوطلبانه، خیابان‌ها را جارو می‌زنند و تمیز می‌کنند. این کار بعد از انقلاب این کشور آغاز شد اما امروزه این سنت همچنان ادامه دارد.

– نام میدان سرخ (به روسی: Красная площадь، تلفظ: کراسنایا پلوشاد) هیچ ارتباطی با کمونیسم ندارد بلکه از کلمه‌ی krasnyi به معنی “زیبا” گرفته شده‌است.

– قطعات یخ زیادی در فصل زمستان در مسکو از ناودان‌ها جدا می‌شوند. به همین دلیل برخی از پیاده رو‌ها در فصل زمستان بسته می‌شوند. چرا که افتادن این قطعات روی سر، منجر به مرگ افراد خواهد شد.

– یک مجسمه‌ی برنزی از یک سگ با یک بینی درخشان در ایستگاه متروی Ploshchad Revolutsii وجود دارد. به این دلیل بینی این سگ می‌درخشد که لمس کردن آن برای شما شانس می‌آورد.

– البته این تنها مجسمه‌ی سگ در روسیه نیست. تندیس یادبود لایکا، سگی که در سال ۱۹۵۷ به فضا رفت، در مسکو در نزدیکی مرکز تحقیقات فضایی روسیه، قرار دارد.
– سوپ پای مرغ با نام (kholodets)، یکی از غذاهای لذیذ سنتی این کشور است.

– روسی‌ها به رختکن علاقه دارند. انتظار نداشته باشید که به رستوران، کافه، موزه یا گالری بروید و از شما نخواهند که کت یا کیفتان را در رختکن بگذارید.

– تقدیم کردن گل در روسیه نیز آداب خاص خود را دارد. دقت کنید که تعداد گل‌هایی که به آنها می‌دهید، فرد باشد مگر گل‌هایی که برای مراسم ترحیم می‌برید. البته تعداد گل‌ها نیز قوانین و آداب خاص خود را دارد.

– در سن‌پترزبورگ در کنار پلی که به قلعه‌ی Peter and Paul می‌رسد، مجسمه ای از یک خرگوش صحرایی وجود دارد که یادآور تعداد زیادی از خرگوش‌هایی است که در این جزیره زندگی می‌کردند و در برابر سیلی که این شهر را در قرن‌های ۱۸ و ۱۹ ویران کرد، مقاومت می‌کردند. اهالی معتقدند که ضربه زدن با سکه به این مجسمه، برایشان شانس می‌آورد.

– طبق آمارهای منتشر شده توسط سازمان بهداشت جهانی WHO، بعد از بلاروس، مولداوی و لیتوانی، اهالی این کشور بزرگترین مصرف‌کننده‌ی مشروبات الکلی در جهان هستند. بریتانیا در جایگاه بیست‌و‌پنجم قرار دارد.

CountryRussia(2)
– سن امید به زندگی برای مردان ۶۳ سال است که پایین‌تر از سن امید به زندگی در کشور‌های کره‌ی شمالی و عراق است. از طرف دیگر، سن امید به زندگی برای زنان روسی، ۷۵ سال است.

– مکانی به نام Whale Bone Alley در جزیره‌ی Yttygran قرار دارد که در آنجا بقایای پستانداران دریایی به دقت نگه‌داری می‌شود.

CountryRussia(16)

– متروی مسکو، زیباترین شبکه‌ی حمل‌و‌نقل زیرزمینی جهان به شمار می‌رود.

CountryRussia(3)

– شبکه‌ی متروی مشهور و مخفی دیگری با نام Metro-۲ وجود دارد که پناهگاه‌های نظامی را به هم پیوند می‌دهد.

– مردم روسیه تقریبا از همه چیز ترشی درست می‌کنند.

– درختان مخصوص قفل در مسکو وجود دارند که زوج‌های جوان برای نشان دادن عشق و علاقه‌ی میان خود، قفل‌هایی به آنها می‌زنند.

CountryRussia(14)

– در موزه‌ای که در بنای یادبود مدافعان لنینگراد قرار دارد تنها صدایی که شنیده می‌شود، صدای تیک تاک یک مترونوم است. صدایی که در زمان محاصره از رادیوهای محلی پخش می‌شد و بدین ترتیب اهالی متوجه می‌شدند که شهر، هنوز پا بر جا است.

– اگر در دماهی بالای منفی بیست درجه‌ی سانتیگراد، گوش‌های کلاه خز (Ushanka) خود را پایین بیاورید، فرد ضعیفی به نظر می‌رسید.

– ترافیک در مسکو به قدری سنگین است که افراد ثروتمند یک آمبولانس جعلی استخدام می‌کنند تا بتوانند از ترافیک فرار کنند.

– جمعیت زنان، ۱۱ میلیون بیشتر از جمعیت مردان است.

CountryRussia(11)

– تخمین زده می‌شود که پنجاه در صد ماموران پلیس، رشوه می‌گیرند.

– رستورانی در مسکو وجود دارد که تمامی کارکنان آن، دوقلوها هستند.

– گردشگران خارجی در بسیاری از اماکن گردشگری، هزینه‌ی ورودی بیشتری می‌پردازند. تصور کنید که رومن آبراموویچ صاحب باشگاه چلسی طبق قانون تخفیف برای شهروندان روسی، پنج برابر کمتر از شما ورودی پرداخت می‌کند.

CountryRussia(13)

 

– Postnik Yakovlev یکی از سازندگان و معماران کلیسای سنت باسیل است. طبق افسانه‌هایی که در این زمینه نقل می‌شود، ایوان مخوف (Ivan the Terrible) بعد از ساخت این کلیسا وی را نابینا کرد و او دیگر نتوانست بنایی بسازد که با این کلیسا رقابت کند.

CountryRussia

– این کشور بیشتر از هر کشور دیگری منطقه‌ی زمانی دارد. (۱۱ منطقه)

– پلیس روسیه به متوقف کردن گردشگران خارجی به دلیل نقض قوانین مربوط به مدارک شهرت دارد. پس همیشه مدارک خود را به همراه داشته باشید.

CountryRussia(8)

– یکی از بزرگ‌ترین راز‌های جنگ جهانی دوم، سرنوشت اتاق کهربا است؛ اتاقی تزیین‌شده با تابلو‌های کهربایی، ورقه‌های طلا و آینه‌های زیبا که در قصر Catherine Palace در نزدیکی سن‌پترزبورگ قرار داشت و توسط نازی‌ها غارت شد. نازی‌ها به منظور بازسازی آن را به Königsberg بردند. اکنون اطلاعی از محل آن در دست نیست.

– جزیره‌ی Olkhon در دریاچه‌ی بایکال، یکی از سرچشمه‌های شَمَن‌باوری یا شمنیسم (shamanism) است. صخره‌ی Shaman در سواحل غربی آن واقع شده‌است.

CountryRussia(4)

– در اتاق White Dining Room در کاخ ارمیتاژ (Hermitage) ساعتی وجود دارد که در شب ۲۵ اکتبر سال ۱۹۱۷ در ساعت ۲ و ده دقیقه‌ی بامداد متوقف شد. درست همان تاریخی که دولت موقت Kerensky که قدرت را بعد از انقلاب فوریه به دست گرفته بود توسط بلشویک‌ها متوقف شد؛ لحظه‌ای که روسیه زیر سلطه‌ی کمونیسم رفت.

– میخائیل گورباچف یک آلبوم ترانه‌های عاشقانه و پوتین یک مجموعه‌ی آموزشی جودو منتشر کرده‌اند.

CountryRussia(10)

– یکی از ترسناک‌ترین گذرگاه‌های جهان، SkyBridge است که ۴۳۹ متر ارتقاع دارد.

CountryRussia(12)

– شهر سن‌پترزبورگ، ساحل اختصاصی در کنار قلعه‌ی Peter and Paul دارد. کسانی که معتقدند آب یخ، دارای اثرات درمانی است برای آبتنی در فصل زمستان در اینجا جمع می‌شوند.

– جزیره‌ی Vasilevskiy در سن‌پترزبورگ مجموعه‌ای از جاذبه‌های دیدنی شگفت‌انگیز و عجیب را در اختیار دارد. از جمله دو مجسمه‌ی ابوالهول از مصر که به قرن پانزدهم تعلق دارند و موزه‌ی عجایب بیولوژیکی که در آن اسکلت خدمتکار شخصی و غول‌پیکر پتر کبیر نگهداری می‌شود.

– برنامه‌هایی بلندپروازانه برای احداث شاهراهی به طول ۱۲,۴۰۰ مایل که اقیانوس اطلس و آرام را پیوند می‌زند وجود دارد.

CountryRussia(9)

– طولانی‌ترین رود اروپا، ولگا (Volga)، با ۳۶۹۰ کیلومتر یا ۲۲۹۳ مایل طول در این کشور جریان دارد. این رود بیشتر از ۲۰۰ شاخه‌ی فرعی نیز دارد که اگر طول آنها را هم به حساب آوریم به عدد ۳۵۷,۰۰۰ کیلومتر یا ۲۲۱,۸۰۰ مایل، خواهیم رسید.

– اردوگاه‌های کار روسیه، به کمپ‌های گردشگری تبدیل می‌شوند. این تصمیم بحث‌برانگیز، سال گذشته توسط دپارتمان گردشگری منطقه در جمهوری یاقوتستان (Sakha Republic) در شرق سیبری، مطرح شد.

– سالانه نزدیک به ده هزار گردشگر بریتانیایی به روسیه سفر می‌کنند که بیشتر از ۹۰ درصد آنها، فقط به مسکو یا سن‌پترزبور گ می‌روند.

– در شهر اوگلیچ (Uglich) در ۱۲۵ مایلی شمال مسکو، یک کلیسای سرخ و سفید مشرف به رود ولگا قرار دارد که نشان‌دهنده‌ی مکانی است که در سال ۱۵۹۱، Tsarevich Dmitry هشت ساله، کوچک‌ترین پسر ایوان مخوف و آخرین نفر از سلسله روریک به دستور Boris Godunov به قتل رسید.

CountryRussia(7)

– سردترین منطقه‌ی مسکونی روی کره‌ی زمین، یعنی Oymyakon در این کشور قرار دارد. در تاریخ ششم فوریه سال ۱۹۳۳ دمای منفی ۶۷.۷ درجه‌ی سانتگیراد، در ایستگاه هواشناسی این منطقه به ثبت رسید.

– روسیه، زمانی یک ناو جنگی دایره‌ای شکل ساخته بود.

– در سال ۱۹۰۸، تیم المپیک روسیه، ۱۲ روز دیرتر به لندن رسید. چرا که در آن زمان هنوز از تقویم ژولینی استفاده می‌کرد؛ تقویمی که در سال ۴۶ میلادی، زمان ژولیوس سزار در روم تنظیم شده‌است.

– زبان Ter Sami در شبه‌جزیره‌ی کولا (Kola)، در آستانه‌ی نابودی قرار دارد. تنها دو نفر به این زبان صحبت می‌کنند. این عکس، تصویری از این دو نفر را نشان می‌دهد:

CountryRussia(1)

– شما می‌توانید تمبرهای قدیمی را از فروشنده‌های تنباکو در خیابان‌ها، خریداری کنید.

– با توجه به بیوگرافی‌ای که توسط آنری ترویا (Henri Troyat) منتشر شده‌است، پتر کبیر به سرباز‌های اسباب‌بازی خود بسیار علاقه داشت. تا جایی که یک موش را به جرم جویدن سر یکی از آنها حلق‌آویز کرد. او همچنین برای ریش، مالیلت تعیین کرده‌بود.

– مجموعه‌ای از کافه‌های زنجیره‌ای در روسیه وجود دارد که در آنها، همه چیز رایگان است و شما با توجه به مدت زمانی که در کافه بوده‌اید هزینه پرداخت می‌کنید. سال گذشته، یک شعبه از این کافه‌ها در لندن افتتاح شد.

– دریاچه‌ی Karachay، محل جمع‌آوری پسماند‌های هسته‌ای است و میزان آلودگی این منطقه به مواد رادیواکتیو به حدی است که قرارگیری در کنار آن حتی به مدت یک ساعت، مرگبار است.