آشنایی با کشور اتریش

austria-intro (2) 

 

نام رسمی کشور: اتریش

پایتخت: وین

زبان رسمی: آلمانی

نوع حکومت: جمهوری فدرال

مذهب: کاتولیک رومی, پروتستان

واحد پول: یورو

امید طول عمر: 73/9

جمعیت: 8,169,929 نفر

عضویت: سازمان ملل متحد ، اتحادیه بازرگانی آزاد اروپا، سازمان همکاری اقتصاد و توسعه، کنفرانس امنیت و همکاری در اروپا، شورای اروپا. 

 

 

جغرافیای کشور اتریش

کوههای آلپ که بسیاری از آنها پوشیده است از مراتع و جنگلها، دو سوم مساحت اتریش را در بر دارد. زمینهای کم ارتفاع شرق اتریش متشکل است از تپه‌های کوتاه، آبگیر وین و ناحیه‌ای مسطح و ماندابی در کنار نویزیدلارزه در مرز مجارستان. در امتداد مرز چکسلواکی گرانکوه پوشیده از درختانی است که به 1200 متر ارتفاع می‌رسد.

رودهای مهم: دانوب، این، مور.

بلندترین نقطه: قله گروس گلوکنر، 3798 متر.

 آب و هوا: انواع آب و هوای محلی به دلیل اختلاف ارتفاع و جنبه‌های دیگر وجود دارد. شرق کشور خشک تر از غرب آن است، و به طور کلی در زمستان سردتر در تابستان گرم تر و در عین حال مرطوب تر از نواحی آلپی است. نواحیی که بیش از 3000 متر ارتفاع دارد در تمامی سال پوشیده از برف است.

شهرهای مهم: لینتس، گراتس، زالتسبورگ، اینسبروک،لاگن فورت، ویلاش ،ولس، سانکت پولتن ، دورن بیرن

مساحت: 83870 کیلومتر مربع

خط ساحلی: خط ساحلی ندارد

مختصات جغرافیایی: 47 درجه و 20 دقیقه شمالی و13 درجه و 20دقیقه شرقی

 

 

austria-intro (6)

 

 

نوع حکومت کشور اتریش

قدرت اجرایی مشترکا در دست رئیس جمهور فدرال – که برای دوره شش سال با رأی تمامی افراد بالغ انتخاب می‌شود – و شورای وزیران (کابینه)، تحت رهبری صدر اعظم فدرال است. رئیس جمهور شخصی را به صدر اعظم فدرال است. رئیس جمهور شخصی را به صدر اعظمی انتصال می‌کند که دارای پشتیبانی اکثریت در مجلس نمایندگان (ناسیونال رات) مجمع فدرال است.

183 عضو مجلس نمایندگان برای دوره‌ای چهار ساله با رأی تمامی افراد بالع طبق روش تعیین تعداد نمایندگان به نسبت جمعیت هر منطقه انتخاب می‌شوند. 63 عضو مجلس دیگر (بوند سرات) را مجالس هر کدام از نه ایالت جمهوری فدرال انتخاب می‌کنند. •

احزاب مهم سیاسی عبارتند از:  سوسیال دموکرات (سوسیالیست؛ SPO) ‌حزب مردم (محافظه کار) حزب آزادی (راستگرا؛ EPO) حزب سبز (VGO). ایالات اتریش (لندر) نام ایالت مساحت(کیلومتر مربع) مرکز اشتایرمارک 16387 گراتس اوبراوستررایش 11979 لینتس بورگنلاند 3966 آیزنشتادت تیرول 12647 اینسبروک زالتسبورگ 7154 زالتسبورگ فورآرلبرگ 2601 برگنتس کرنتن 9533 کلاگن فورت نیدراوستررایش 19171 سانکت پولتن وین 415 وین

 

 

تاریخ معاصر اتریش

در 1918 و 1919 امپراتوری هاپسبورگ اتریش – هنگری تجزیه شد. جمهوری اتریش، به رغم حمایت فراوانی برای اتحاد با آلمان، به صورت کشوری مجزا ایجاد گشت. اتریش که طی دهه‌های 1920 و 1930 بی ثبات بود، در 1938 از سوی آلمان الحاق شد. در 1945 اتریش را آزاد ساختند، .ولی نیروهای اشغال گر متفقین تا 1955 وقتی استقلال جمهوری بی طرف اتریش به رسمیت شناخته شد، در آن کشور باقی ماندند. تحولات 1989 و 1990 در اروپای مرکزی موجب تشویق اتریش به از سر گرفتن روابط سنتی با مجارستا و جمهوری چک، اسلوونی، کرواسی و اسلوواکی گردید – که جملگی زمانی جزو امپراتوری هاپسبورگ بودند. اتریش یکی از نامزدهای عضویت در جامعه اروپاست.

 

 

austria-intro (5)

 

 

جاذبه های گردشگری اتریش

قصر شنبرون ( Schönbrunn Palace )  در وین

قصر پادشاهی هوفبورگ  ( Hofburg Imperial Palace ) در وین

کلیسای سنت استفان ( St. Stephen’s Cathedral )  در وین

قصر بلودر ( Belvedere Palace )  در وین

خانه اپرای ملی وین ( Vienna State Opera / Wiener Staatsoper )  در وین

ساختمان پارلمان اتریش ( Austrian Parliament Building )  در وین

بنای یادبود موزارت ( Mozart Monument ) در وین

موزه تاریخ طبیعی وین ( Museum of Natural History of Vienna ) در وین

کتابخانه ملی اتریش ( Austrian National Library / Nationalbibliothek )  در وین

قصر میرابل ( Palace of Mirabell ) در سالزبورگ

 کلیسای جامع سالزبورگ ( Salzburg Cathedral / Dome ) در سالزبورگ

قصر امبراس ( Schloss Ambras ) در اینسبروک

عمارت شهر ( City Hall / Rathaus) در گراتس

قصر اگنبرگ ( Eggenberg Palace ) در گراتس

قلعه و برج ساعت بر فراز کوه ( Graz Schlossberg ) در گراتس 

 

 

austria-intro

 

 

وضعیت نیروهای دفاع اتریش

کل نیروهای مسلح: 000/44 (1991). خدمت سربازی: 6 ماه آموزشی؛ تا 60 روز آموزش ذخیره‌ها ، تا 90 روز آموزش تخصصی در هر سال برای مدت 15 سال.


وضعیت آموزش اتریش

میزان با سوادی : بیش از 98%. سنین تحصیل اجباری: 6 تا 15 سال. تعداد دانشگاه: 18، شامل 6 مؤسسه همطراز با دانشگاه.


وضعیت اقتصاد اتریش

اتریش با وجود این که حدود 90% از نیاز غذایی‌اش را خود تولید می‌کند، فقط 8% نیروی کار را در بخش کشاورزی دارد. زمین قابل کشت شرق کشور دارای خاک حاصلخیزی است که محصول خوبی از غلات و انگور برای شراب تولیدمی‌کند.

تولید لبنیات در مراتع شرق و کوههای آلپ اقلام صادراتی مهمی را تشکیل می‌دهد. تکیه گاه اصلی اقتصاد صنایع تولیدی می‌دهد. تکیه گاه اصلی اقتصاد صنایع تولیدی است که شامل ماشین آلات و لوازم ترابری، محصولات آهن و فولاد، فرآورده‌های نفتی، سیمان و کاغذ است. منابع طبیعی متشکل است از سنگ آهن و منیزیت، و همچنین امکان بالقوه تولید نیروی هیدروالکتریک و مهم ترین جنگلهای اروپای مرکزی. کوههای آلپ هم در تابستان و هم در زمستان بازدیدکنندگان را به خود جلب می‌کند و توریسم سهم مهمی از درآمد ارز خارجی را به خود اختصاص می‌دهد. اتریش به حفظ روابط اقتصادی با کشورهای اروپای مرکزی که زمانی جزو امپراتوری هاپسبورگ بودند می‌پردازند.

 

 

austria-intro (3)


 

ارتباطات در اتریش

در اتریش علاوه بر تلویزیون ملی، تلویزیون‌های خصوصی هم رواج دارند. اولین تلویزیون خصوصی این کشور در سال 2000 میلادی راه‌اندازی شد. رادیوهای خصوصی هم از دهه 90 میلادی در این کشور راه‌اندازی شدند.خواندن روزنامه در هر روز برای خیلی از اتریشی‌ها یک قانون است. اغلب روزنامه‌های این کشور را بخش خصوصی منتشر می‌کند.

 

austria-intro (7) 

 

پرچم ونشان ملی اتریش

بر اساس افسانه ها پرچم کشور اتریش منسوب به دوک لئوپولد پنجم از فرمانروایان اتریش در اواخر قرن 12 ام و پیامد جنگهای او در دوران جنگهای صلیبی است. پس از یک نبرد سخت، لباس او که تماما سفید بود سر تا پا آغشته به خون شد. زمانیکه دوک کمربندش را گشود، تنها قسمتی از لباس که زیر کمربند بود سفید مانده بود. بعدها این منظره تبدیل به سمبلی شد و پرچم اتریش از آن الهام گرفته شد.

 

نشان ملی اتریش (coat of arms of Austria) از سال 1919 بکار می رفته است (البته بدون زنجیر گسسته) و از سال 1945 این نشان با اضافه شدن زنجیر گسسته به آن مورد استفاده قرار می گرفت.عقاب در این نشان سمبل قدرت، تاج دیوار نمای عقاب سمبل طبقه متوسط جامعه، داس سمبل زراعت و کشاورزی، چکش سمبل صنعت و زنجیرگسسته سمبل آزادی از دیکتاتوری نازیسم است.